Mats Gustafsson

Saksofonista

ur. 29 października 1964, Umeå (Szwecja)

Mats Gustafsson

Gustafsson rozpoczął naukę od gry na flecie. Jako nastolatek grał w różnych jazz-rockowych i punkowych zespołach w rodzinnym Umeå. Z muzyką improwizowaną zetknął się w 1982 r. grając z perkusistą i wibrafonistą Kjellem Nordesonem. Wraz z nim oraz kontrabasistą Peterem Jansonem współtworzył w 1986 r. AALY Trio.

Od 1985 r. po przeniesieniu się do Sztokholmu artysta współpracuje z gitarzystą Christianem Munthe oraz jest członkiem tria Gush (Gustafsson, Sten Sandell, Raymond Strid). Duży wpływ na dalszy rozwój saksofonisty miała działalność i sposób grania Petera Brötzmanna, którego usłyszał końcem lat 80.

Od tej pory bardzo dużo koncertuje, głównie z muzykami free improve. Współpracuje m.in. z Paulem Lovensem, Paulem Lyttonem, Günterem Christmannem, Barry Guyem, Raymondem Stridem, Rogerem Turnerem, Patem Thomasem, Derekiem Baileyem. Jest członkiem Barry Guy New Orchestra.

Od poczatku lat 90. Gustafsson regularnie koncertuje w USA, zwłaszcza w Chicago. Nawiązuje tam ścisłą współpracę z Kenem Vandermarkiem, Fredem Lonbergiem Holmem, Hamidem Drakiem, Michaelem Zerangiem. W 1997 roku zostaje zaproszony do Peter Brötzmann Chicago Tentetu.

Wraz z norweskimi muzykami Ingebrigtem Håkerem Flatenem i Paalem Nilssen-Lovem w 2000 r. tworzy trio The Thing, uważane za za jedną z najważniejszych formacji XXI wieku w zakresie muzyki improwizowanej. Trio współpracuje i nagrywa z Kenem Vandermarkiem i Joe McPhee.

Kolejną niezwykłą formacją, w której gra Gustafsson jest trio Sonore. Współtworzy je trzech wybitnych improwizatorów grających na instrumentach stroikowych – Gustafsson, Ken Vandermark i Peter Brötzmann.

Mats Gustafsson często współpracuje z rockową grupą Sonic Youth. Jest także partnerem artystów z kręgu sztuki tańca, teatru, poezji i malarstwa. Skomponował również kilkanaście dobrze ocenianych utworów z gatunku muzyki współczesnej.

Źródło Diapazon

Wydarzenie: Mats Gustafsson & Paal Nilssen-Love

Wydarzenie: Mats Gustafsson & Paal Nilssen-Love

27 stycznia 2014

Mistrzowie jazzowej improwizacji, którzy gościli na naszej scenie podczas Krakowskiej Jesieni Jazzowej: saksofonista Mats Gustafsson oraz perkusista Paal Nilssen-Love!

Film: Krakow Jazz Autumn 2013 – Mats Gustafsson’s NU Ensemble

Prace nad reaktywacją NU Ensemble trwały ponad dwa lata. Przyjechał Krakowa nie tylko jako gwiazda festiwalu, ale również rodzaj workshop bandu. Mogliśmy podziwiać go zarówno jako orkiestrę, jak też i zbiór małych składów, których występy podczas kolejnych czterech wieczorów w Alchemii były preludium do wielkiego finału w Manggha.

Wydarzenie: NU ENSEMBLE – Koncert finałowy w Manggha

Wydarzenie: NU ENSEMBLE – Koncert finałowy w Manggha

12 października 2013

Po 4 dniowych koncertach w Alchemii w małych składach (08, 09,10, 11 października) kończymy z rozmachem koncertem całego składu w Manggha!
Prace nad reaktywacją NU Ensemble trwały ponad dwa lata. THE NU ENSEMBLE zagra zupełnie nowe kompozycje!

Wydarzenie: Zapowiedź 8 Krakowskiej Jesieni Jazzowej

Wydarzenie: Zapowiedź 8 Krakowskiej Jesieni Jazzowej

1 września 2013

Zbliża się jesień, a wraz z nią Krakowska Jesień Jazzowa – festiwal, który przez siedem lat istnienia stał się jedną z najważniejszych scen festiwalowych w Europie i na świecie. Jego gośćmi w tym czasie byli najciekawsi i najprężniej działający muzycy sceny improwizowanej z Peterem Brötzmannem, Anthony Braxtonem, Barry Guyem czy Kenem Vandermarkiem na czele. Odwiedzali oni Kraków z pojedynczymi koncertami, ale także jako artyści rezydenci.

Krakow-Jazz-Autumn-Preview_www-ikona

Artykuł: Krakow Jazz Autumn Preview 2013

Po raz pierwszy jeden z najważniejszych jazzowych festiwali na mapie europejskiej Krakowska Jesień Jazzowa będzie miał swoją wiosenną odsłonę opatrzoną tytułem Krakow Jazz Autumn Preview.

Wydarzenie: SWEDISH AZZ – Krakow Jazz Autumn Preview

Wydarzenie: SWEDISH AZZ – Krakow Jazz Autumn Preview

9 kwietnia 2013

Swedish Azz to hołd złożony dwóm wyjątkowym postaciom w historii szwedzkiego jazzu. Mowa o saksofoniście barytonowym Larsie Gullinie, oraz pianiście Larsie Wernerze. O pierwszym pisał prestiżowy amerykański magazyn Down Beat już w 1954 roku, uznając go za najciekawszego nowego artystę jazzowego, mimo iż ten nigdy nie zawitał za Atlantykiem.

Dodaj komentarz