Trevor Charles Watts to reprezentant brytyjskiej sceny jazzu. W dużym stopniu samouk, rozpoczął grę na kornecie w wieku 12 lat, ale w wieku 18 wybrał saksofon. W trakcie służby wojskowej w RAF (Royal Air Force) stacjonował w Niemczech w latach 1958-1963) poznał perkusistę Johna Stevensa i puzonistę Paula Rutherforda. Po demobilizacji powrócił do Londynu.
W 1965 wraz ze Stevens założył Spontaneous Music Ensemble, formację, która stała się jednym z fundamentów brytyjskiej szkoły improwizacji. Watts opuścił zespół, żeby założyć własną grupę Amalgam w roku 1967, ale powrócił do SME, zespół był aktywny do połowy lat 70tych.
Kolejną ważna relacją była współpraca z Barrym Guy’em i jego London Jazz Composers Orchestra, partnerstwo to trwało od powstania zespołu w latach 70tych aż do jego rozwiązania w połowie lat 90tych.
Choć mocno identyfikowane z ruchem awangardy, Watts jest muzykiem wszechstronnym i grał w przeróżnych kontekstach muzycznych od mainstreamowego jazzu po rock i bluesa. We własnych projektach coraz bardziej fascynował się łączeniem jazzu i muzyki afrykańskiej, zwłaszcza Moire Music, którą prowadził od 1982 roku, zespół którego konfiguracja zmieniała się często, od dużych składów instrumentalnych z wieloosobową sekcją perkusji, po kameralne tria.
W ostatnich latach sporadycznie nagrywał w kontekście swobodnej improwizacji czego przykładem jest płyta 6 dialogues nagrana z Veryanem Westonem (pianisty pierwszych edycji Moire Music). Album solowy Word Sonic ukazał się w roku 2005 (Hi4Head Records).
Watts wziął udział w wielu międzynarodowych trasach koncertowych, prowadził warsztaty, jego twórczość poprzez stypendia i zamówienia kompozycji wspierały różne instytucjie. Współpracował z wielkimi muzykami jazzowymi taki jak Achie Shepp, Steve Lacy, Don Cherry czy Jayne Cortez. W roku 2011 wciąż aktywnie koncertuje, latem grał trasę w Ameryce Północnej z pianistą Veryanem Westonem.
tłum. Jazzowy Alchemik