Pasmo rezydencji na XI edycji Krakowskiej Jesieni Jazzowej rozpocznie wirtuoz kontrabasu i kompozytor Barry Guy (27-30 października). Utalentowany i żywiołowy Brytyjczyk współpracował m.in. z Tonym Oxleyem, Evanem Parkerem, Mike’em Westbrookiem, Peterem Kowaldem, Trevorem Wattsem, ale także z BBC Symphony Orchestra, London Sinfonietta, Monteverdi Orchestra oraz sopranistką Jane Manning. Należał także do Michael Nyman Band, z którym nagrał ścieżkę dźwiękową „Kontraktu Rysownika” (1982 r.) w reżyserii Petera Greenawaya.
Guy jest również założycielem i dyrektorem artystycznym 21-osobowej London Jazz Composers Orchestra. W ciągu czterech dni usłyszymy w Krakowie kompozycje, które trafiły niegdyś na album „Three Pieces for Orchestra”, nagrany z jego London Jazz Composers’ Orchestra. Muzyków w komplecie posłuchamy podczas finałowego koncertu w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Maggha. Poprzedzające finał wieczory będą okazją do posłuchania muzyków swobodnie improwizujących w mniejszych składach.
Inspiracją dla powstania Blue Shroud Band i monumentalnej kompozycji „Blue Shroud” stał się obraz „Guernica” Pabla Picassa, upamiętniający zbombardowanie baskijskiego miasta oraz historia, która miała miejsce wiele lat później. W 2003 r., kiedy Sekretarz Stanu USA Colin Powell w siedzibie ONZ miał poinformować opinię publiczną o inwazji na Irak, zadecydowano o przykryciu znajdującego się w budynku gobelinu z reprodukcją „Guerniki” niebieską kurtyną. Guy odebrał tę decyzję jako bezsprzeczny akt tchórzostwa. Obie historie dały początek porażającej, emocjonalnej kompozycji, nazwanej „Blue Shroud”.
Wykonanie „Blue Shroud” zarejestrowane podczas warszawskiego festiwalu Ad Libitum w 2015 r. ukazało się niedawno na płycie nakładem szwajcarskiej oficyny Intakt, zmiksowana przez Jarosława Regulskiego i Zbigniewa Kusiaka. Warto też przypomnieć, że w 2014 r. wyczekiwany koncert Blue Shroud Band okazał się jednym z najważniejszych występów Krakowskiej Jesieni Jazzowej.
„Three Pieces for Orchestra” to z kolei kompozycje, które ukazały się na płycie w 1997 r. Płytę otwiera utwór „Owed to J.S.,”, będący hołdem dla Johna Stevensa, twórcy Spontaneous Music Ensemble. W nagraniach udział wzięli wówczas m.in. Marc Charig, Evan Parker, Trevor Watts i Philipp Wachsmann. Gościnnie z Guyem zagrały Marilyn Crispell (fortepian) oraz Maggie Nichols (która wystąpi na Krakowskiej Jesieni Jazzowej z Les Diaboliques).
BARRY GUY BLUE SHROUD – małe składy improwizowane
PIERWSZY SET:
Podczas pierwszego wieczoru muzycy skupią się na Sonatach Misteryjnych Heinricha Ignaza Franza von Bibera.
Podczas krótkich solowych występów zagrają Percy Pursglove, Maya Homburger i Julius Gabriel. Gabriel wystąpi także w duecie z Saviną Yannatou, do których dołączą: Fanny Paccoud i Barry Guy.
W kwartecie usłyszymy również Torbena Snekkestada, Percy Pursglove’a, Michela Godarda oraz Ramona Lopez
DRUGI SET:
W duecie zagrają Jürg Wickihalder (Szwajcaria) oraz Michael Niesemann (Niemcy), a następnie Michel Godard I Ramon Lopez , do których dołączy Barry Guy.
Następne na scenie pojawi się Fanny Paccoud.
Wieczór zamknie występ sekstetu: czterech saksofonistów Blue Shroud Band, trębacza Percy Pursglove’a oraz perkusisty Ramona Lopeza.
MUZYCY:
Savina Yannatou (Grecja) – voice
Michel Godard (Francja) – tuba and serpent
Ben Dwyer (Anglia) – guitar
AgustíFernández (Hiszpania) – piano
Torben Snekkestad (Norwegia) – soprano and tenor saxes
Michael Niesemann (Niemcy) – alto sax and oboe
Jürg Wickihalder (Szwajcaria) – soprano, alt & tenor saxes
Percy Pursglove (Anglia) – trumpet
Julius Gabriel (Niemcy) – baritone and soprano saxes
Maya Homburger (Szwajcaria) – violin
Fanny Paccoud (Francja) – viola
Lucas Niggli (Szwajcaria) – percussion
Ramon Lopez (Francja) – percussion
Barry Guy (Anglia) – bass
DATA: 27.10.2016
MIEJSCE: ALCHEMIA
Bilety: 40 zł przedsprzedaż, 50 zł w dniu koncertu
Cena karnetu: 27-31.10.2016: 180 PLN (karnet obejmuje również koncert BEYOUND TRIO w dniu 31.10.2016)