SAX RUINS – 13 Krakowska Jesień Jazzowa

Podczas tegorocznej edycji Krakowskiej Jesieni Jazzowej będziemy mieć okazję obejrzeć ponownie w akcji jednego z najlepszych awangardowych perkusistów świata – Tatsuyę Yoshidę. Aktywny od ponad dwudziestu lat, zdołał zbudować sobie markę muzyka nieszablonowego, wszechstronnego, o zdecydowanie rozpoznawalnym stylu. Współpracował z wielkimi nazwiskami zarówno jazzu, jak i rocka, współtworząc m.in. psychodeliczną grupę Acid Mothers Temple, szalone rockowe Korekyojinn, hałaśliwe Zeni Geva, legendarny awangardowy Painkiller (m.in. z Johnem Zornem, Billem Laswellem i Mike’m Pattonem), grał też z pianistką Satoko Fuji. Jednak jednym z jego najważniejszych dzieci jest Ruins, formacja z którą jest najmocniej kojarzony. Założony w 1985 roku początkowo jako duet basowo-perkusyjny (według legendy gitarzysta nie dotarł na pierwszą próbę i tak już zostało), tym razem wystąpi dla nas w swoim drugim wcieleniu, gdzie partie basowe zostały przełożone na saksofon, mistrzowsko obsługiwany przez Ryoko Ono. Saksofonistka działa na scenie improwizowanej w Nagoi, występuje również w zespołach jazzowych, rockowych, funkowych i hip-hopowych, jest także muzykiem studyjnym. W 2007 roku założyła własny zespół Ryorchestra.

Muzyka Ruins jest trudna do jednoznacznego sklasyfikowania, gdyż w tych szalonych, futurystycznych kompozycjach trwających od kilku sekund do dobrych kilkunastu minut, mamy wycieczkę po niemal wszystkich muzycznych gatunkach – od klasycznego jazzu, przez punk rocka, aż po metalowe nawałnice. Całość cechuje niezwykła precyzja wykonania. Kompozycje są połamane, najczęściej o trudnym do wyobrażenia metrum, a często towarzyszy im nieartykułowany wokal mieszczący się w spektrum szept – wrzask. Portal The Quietus podsumował to najlepiej w recenzji płyty Sax Ruins Yawiquo: „To szaleństwo”. Co najważniejsze, ta dziwaczna receptura jest naprawdę przyjemna w odbiorze i wciąga słuchacza od pierwszej nuty.

Pozornie skromne instrumentarium w rękach tych muzyków pozwala stworzyć zapierający dech w piersiach, finezyjny muzyczny spektakl, który koniecznie trzeba zobaczyć na żywo.

 

Tatsuya Yoshida (JP) – drums

Ryoko Ono (JP) – alto sax w/effects

 

BILETY : 20 zł przedsprzedaż, 30 zł w dniu koncertu

Dodaj komentarz