Koncert finałowy: Edition Redux 18.KJJ Festiwal

Bohaterem wieczoru będzie Ken Vandermark ze swoim najnowszym zespołem Edition Redux, który współtworzą: pianista Erez Dessel, grająca na tubie Beth McDonald oraz perkusistka Lily Finnegan.

Skład ten jest uzupełnieniem zespołów cieszących się międzynarodowym uznaniem, do których należą The Vandermark 5, FME, The Resonance Ensemble, The Territory Band, Made To Break i Marker.

Oprócz Vandermarka, który gra z grupą na saksofonie i klarnecie, w skład kwartetu wchodzą artyści reprezentujący kolejną falę chicagowskiej kreatywnej sceny muzycznej.

Muzyka Edition Redux obejmuje zakres zainteresowań i wpływów Vandermarka, włączając eksperymentalny jazz AACM, różne szkoły muzyki improwizowanej z Anglii, Holandii i Niemiec, post-punk, Tropicalia, dub i funk.

 

Ken Vandermark – saksofon tenorowy, klarnet Bb

Erez Dessel – piano

Beth McDonald – tuba

Lily Finnegan – perkusja

 

Bilety 50 zł  przedsprzedaż i 60 w dniu koncertu.

KARNET weekendowy: 80 zł

KARNET : 160 zł  (obejmujący wszystkie wydarzenia festiwalu)

Miejsce: Alchemia, Estery 5

Kraków

Godzina 20:00

Ken Vandermark – improwizator i kompozytor grający na saksofonie tenorowym i barytonowym, klarnecie Bb i basowym. W 1989 roku przeniósł się z Bostonu do Chicago, a od początku lat 90. pracował zarówno jako wykonawca, jak i organizator w Ameryce Północnej i Europie, nagrywając w różnych kontekstach z wieloma muzykami o międzynarodowej renomie (takimi jak Fred Anderson, Ab Baars, Peter Brötzmann, Sylvie Courvoisier, Tim Daisy, Kris Davis, Dieb 13, Hamid Drake, Terrie Ex, Mats Gustafsson, Elisabeth Harnik, Steve Heather, Didi Kern, Kent Kessler, Christof Kurzmann, Paul Lytton, Joe McPhee, Andy Moor, Jason Moran, Ikue Mori, Joe Morris, Paal Nilssen-Love, Eddie Prevóst, Mette Rasmussen, Tom Rainey, Eric Revis, Jasper Stadhouders, Chad Taylor, John Tilbury, Mars Williams i Nate Wooley).

 

Jego obecna działalność grupowa obejmuje zespoły Bent Atlas, Lean Left, The DKV Trio, DEK, duży zespół Entr’acte, trwające projekty Momentum; duety z Terrie Ex, Christofem Kurzmannem, Damonem Locksem, Paalem Nilssen-Love, Marsem Williamsem i Nate’em Wooleyem; oraz pracę jako solowy wykonawca. Ken współzałożył Catalytic Sound w 2012 roku, organizację poświęconą zrównoważeniu ekonomicznemu kreatywnych muzyków improwizujących, i od tego czasu jest jej dyrektorem. W 2014 roku rozpoczął działalność Audiographic Records, niezależnej wytwórni muzycznej. Od czerwca 2015 roku Ken jest współkuratorem Option, serii muzyki i wywiadów odbywających się w Experimental Sound Studio w Chicago. Połowę każdego roku spędza na koncertowaniu w Europie, Ameryce Północnej, Ameryce Łacińskiej i Japonii; jego koncerty i liczne nagrania spotkały się z uznaniem krytyków w kraju i za granicą. Działalność pisarska Kena obejmuje noty do wielu nagrań oraz wkład do ósmego wydania Arcana Johna Zorna: musicians on music, czasopisma muzycznego Sound American, hiszpańskojęzycznego periodyku „El Estado Mental” i „Catalytic Quarterly”. W 1999 roku otrzymał MacArthur Fellowship w dziedzinie muzyki.

 

Erez Dessel – improwizator, pianista, kompozytor i pedagog. Po zdobyciu wielu nagród – Downbeat Student Music Awards, Dessel – przeniósł się do Bostonu, aby studiować w New England Conservatory of Music (NEC), gdzie pracował z wieloma luminarzami jazzu, takimi jak Billy Hart, Ethan Iverson i Jason Moran. W Bostonie występował regularnie, m.in. na festiwalu Celebrity Series Jazz Along the Charles, w Isabella Stewart Gardner Museum i Wally’s Jazz Club. Jako pedagog brał udział wraz ze swoim zespołem w ponad 50 warsztatach w rejonie Bostonu, a także został wybrany, aby zabrać swoją grupę na Virginia Arts Festival i poprowadzić tydzień kursów mistrzowskich w szkołach publicznych i przestrzeniach społeczności. Po ukończeniu NEC w 2020 roku, Dessel przeniósł się do Savannah w stanie Georgia, aby objąć stanowisko dyrektora muzycznego Savannah Music Festival Jazz Academy, pierwszego i jedynego w Savannah darmowego programu jazzowego dla młodzieży po szkole. Podczas pobytu w Georgii regularnie występował na całym Południu w przestrzeniach artystycznych w Atlancie, Columbia SC i Asheville NC, a także debiutował swoją godzinną improwizacją solową i dziełem multimedialnym „Residue” w Savannah Cultural Arts Center. Obecnie mieszka w Chicago, gdzie miał szczęście grać z wieloma muzykami improwizującymi w miejscach takich jak Hungry Brain czy Elastic Arts. Muzyka Dessela koncentruje się na eksplorowaniu improwizacji, notacji graficznej i struktur polirytmicznych.

 

Lily Finnegan perkusistka, kompozytorka i improwizatorka urodzona i mieszkająca w Chicago. W 2021 roku zdobyła tytuł magistry muzyki w Berklee College of Music w Bostonie Massachusetts. Otrzymała pełne stypendium na udział w Berklee Global Jazz Institute, 20 osobowej międzynarodowej kadrze muzyków prowadzonej przez Danilo Pereza. W Berklee była również częścią Institute of Jazz and Gender Justice. Tutaj jej mentorami byli Terri LyneCarrington, Kris Davis i Linda May Han Oh. Pracowała nad projektami z Carrington, w tym Music for Abolition jako część Visualizing Abolition Exhibit na University of California Santa Cruz. Jej projekt dyplomowy nosił tytuł „Music and Abolition: Creating a World Without Policing- Music’s Role in Imagination, Experimentation, and Collectivity”. Wcześniej ukończyła studia licencjackie na University of Wisconsin-Madison w 2020 roku, specjalizując się w socjologii i muzyce. To podsyciło jej zainteresowanie badaniem zbiegu struktur władzy, historii i ruchów społecznych za pomocą muzyki. W 2022 roku Lily wróciła do Chicago. Nowe projekty w tym mieście obejmowały Ken Vandermark Quintet, Sarah Clausen Trio, Shoulderbird i jej własne, samodzielnie prowadzone trio. Współpracowała z takimi artystami i zespołami jak: Kris Davis, Ben Lamar Gay, Ken Vandermark, Jason Stein, Dave Rempis, Katinka Kleijn, Deodorant, Shoulderbird, Lea Delaria, Christof Kurzmann, Hanah Jon Taylor i Katie Ernst. Obecnie jest kierowniczką sklepu z płytami Catalytic Sound – eksperymentalnej spółdzielni muzycznej.

 

Beth McDonald – klasycznie wykształcona tubistka, „której się nie udało”. Występuje głównie jako improwizatorka, używając tuby akustycznie i z elektronicznymi pedałami efektów.  Jej najnowszy album„Densing” (2021) wykorzystuje tubę i elektronikę w połączeniu z naturalnym rezonansem akustycznym do budowania nieprzewidywalnych nowych warstw dźwięku. Wersja CD albumu została opakowana w ręcznie wykonaną filcowaną wełnę, która powstała poprzez analogiczny fizyczny proces warstwowania. Kolejny solowy album Beth, będący kontynuacją i rozwinięciem projektu Densing, ukaże się w połowie 2023 roku. Podczas gdy pandemia wstrzymała wiele jej projektów muzycznych, współpraca była i jest integralną częścią praktyki muzycznej Beth – praca z muzykami, jak również z artystami i wykonawcami w innych mediach (Becky Grajeda, Ethan T. Parcell, Sasha de Koninck, Eli Wallace, Isaac Turner, Franki Hand, Matt Samolis, Ben Zucker, Nathanael Lee Jones i Mark Booth). Beth koncertowała jako współczesna artystka klasyczna, kameralistka i solistka. Brała również udział w akademiach orkiestrowych na Lucerne Festival, Aspen Music Festival i Schleswig-Holstein Musik Festival oraz była pracowniczką Summer Institute for Contemporary Performance Practice. Beth ukończyła New England Conservatory, Northeastern Illinois University oraz University of Kentucky.

Biografia: Ken Vandermark

Biografia: Ken Vandermark

saksofonista, klarnecista

Od kilku lat, jeden z najważniejszych muzyków współczesnego jazzu. Rewelacyjnie sprawny saksofonista (przede wszystkim tenorowy) i klarnecista (przede wszystkim basowy). Jego gra na obu tych instrumentach, powoduje, że znaleźć się on powinien pośród najwybitniejszych przedstawicieli obu tych instrumentów we współczesnym jazzie. Winien być jednak postrzegany także jako animator jazzowej sceny. Wielość projektów, które prowadzi doprawdy imponuje.

Dodaj komentarz