BALLISTER – Krakowska Jesień Jazzowa

„Trio saksofonisty Dave’a Rempisa, wiolonczelisty Freda Lonberga-Holma i perkusisty Paala Nilssena-Love’a ma zdolność do unicestwiania uszu”, pisze Mark Carroto dla All About Jazz.

To free jazowe power trio po raz pierwszy spotkało się na zamkniętej sesji w 2009. Bezkompromisowa energia Rempisa i Nilssena-Lova, w połączeniu z elektryzującą wiolonczelą Lonberga-Holma, gwarantują mocne wrażenia, które łączą rytm z głośnymi teksturami i okazjonalnymi wtrąceniami melodycznymi. Te przesuwające się i nakładające rytmy często dają wrażenie, jakby zespół powoli wyciągał spod słuchacza dywan. Niektóre z inspiracji zespołu to grupy Juliusa Hemphilla z lat 70. i 80. z udziałem Abdula Waduda, Prime Time Ornetta Colemana, oraz zespoły Milesa Davisa z wczesnych lat 70.

Paal Nilssen-Love to perkusista, którego w Krakowie nikomu przedstawiać nie trzeba, ale przypomnijmy parę faktów. Norweg mówi o sobie, że wychował się w klubie jazzowym prowadzonym przez jego rodziców. Studiował jazz na uniwersytecie w Trondheim, i w wieku dwudziestu lat był już znany na krajowej scenie, a dzisiaj jego sława sięga już zdecydowanie dalej. Paal ma w swoim portfolio takie projekty jak Peter Brötzmann Chicago Tentet, Atomic, School Days, The Thing, Frode Gjerstad Trio, Sten Sandell Trio, Scorch Trio, Territory Band, FME, jak też przeróżne duety (z Kenem Vandermarkiem, Johnem Butcherem, Matsem Gustafssonem, Nilsem Henrikiem Asheimem, Marhaug).

Otwartość chicagowskiego saksofonisty Dave’a Rempisa na współpracę owocuje nowymi projektami w iście zadziwiającym tempie: The Rempis Percussion Quartet, The Engines, Rempis/Abrams/Ra, Wheelhouse, Triage, The Rempis/Rosaly Duo i The Rempis/Daisy Duo. Współpracował również z Paulem Lyttonem, Fredem Andersonem, Peterem Brötzmannem, Hamidem Drake, Tomeką Reid, Stevem Swellem, Elisabeth Harnik, Johnem Tchicai, Roscoe Mitchell, Nate’em Wooley’em, Jaimie Branch, Kevinem Drummem, Paalem Nilssen-Love, Nels Cline i Joe McPhee. W 2013 roku założył własną wytwórnię płytową Aerophonic Records. Od 2006 r. Rempis jest regularnie wymieniany w corocznym plebiscycie krytyków Downbeat jako „wschodząca gwiazda” w kategorii saksofon altowy i barytonowy (tytuł, który otrzymał w  2017 roku). Pracuje również jako kurator cotygodniowych koncertów Elastic Arts Foundation, pomagał w tworzeniu kolektywu muzycznego Umbrella Music i jego corocznego festiwalu muzycznego, pracował jako główny organizator serii koncertów w Downtown Sound Gallery w Galerii 37. Jest także jest współorganizatorem Pitchfork Music Festival.

Wiolonczelista Fred Lonberg-Holm w 1995 przeprowadził się z Nowego Jorku do Chicago. Wszechstronne talenty i pragmatyczne podejście uczyniły z niego jednego z najbardziej rozchwytywanych muzyków sesyjnych i aranżerów, ale przede wszystkim godnego kompana dla wielkich nazwisk, takich jak Mats Gustafsson, Peter Brötzmann, Frode Gjerstad czy Michael Zerang. Towarzyszy Kenowi Vandermarkowi w Territory Band, The Frame Quartet, Pipeline, Topology Nonet i Peter Brötzmann Chicago Tentet. Katalog jego współpracowników obejmuje (ale bynajmniej nie wyczerpuje) takich artystów jak Jim O’Rourke, Bobby Conn, The Flying Luttenbachers, Lake Of Dracula, Wilco, Rivulets, Sten Sandell, Jaap Blonk, John Butcher. Fred Lonberg-Holm jest również kompozytorem i aranżerem.

Najnowsze wydawnictwa tria Ballister to Slag (2017) and Low Level Stink (Dropa Disc, 2017). Mark Carroto pisze: „Slag to zwycięstwo na wielu poziomach. Może wyczerpać Cię swoim energetycznym jazzem lub wciągnąć w posłuszeństwo drobiazgami. Tak czy inaczej, jest coś niezwykle satysfakcjonującego w byciu pobitym w głowie przez to trio”.

 

Dave Rempis (US) – saksofony

Fred Lonberg-Holm (US) – wiolonczela

Paal Nilssen-Love (NO) – perkusja

 

BILETY : 30 zł przedsprzedaż, 40 zł w dniu koncertu

Uczniowie i studenci szkół oraz uczelni muzycznych, a także studenci muzykologii bilety na każdy z koncertów mogą kupić w cenie 10 zł (wstęp za okazaniem legitymacji).

DATA : 28.10.2019

MIEJSCE : ALCHEMIA ul. Estery 5

GODZINA : 20:00

Dodaj komentarz