Każdy z twórców wnosi do zespołu coś więcej, niż swój talent. Muzycy Switchback tworzą razem wysokoenergetyczną mieszankę, która porwie nie tylko fanów muzyki jazzowe i improwizowanej.
Grupę tworzą amerykański saksofonista Mars Williams, niemiecki mistrz perkusji Klaus Kugel, pochodzący ze Stanów Zjednoczonych kontrabasista Hilliard Greene oraz najbardziej kreatywny polski klarnecista Wacław Zimpel. Williams, Zimpel, Greene i Kugel to muzycy, którym najbliżej do szeroko rozumianej muzyki improwizowanej, choć w ramach tego nurtu tworzą rzeczy od siebie odległe. Szczęśliwie, tych czterech indywidualistów zawiązało muzyczny sojusz, który wymyka się sztampie i przewidywalności.
Muzycy grają ze sobą od kilku lat, a w 2015 r. ukazała się ich debiutancka płyta będąca zapisem koncertu w niemieckim Dreźnie w marcu 2013 r. Płyta, na którą złożyły się cztery kompozycje, płynące przez niemal 57 minut, to najlepszy sposób na zapoznanie się z grupą Switchback. Freejazzowe dialogi na saksofon i klarnet, podszyte brzmieniem muzyki etnicznej, uzupełnia solidne, a zarazem eleganckie i intuicyjne brzmienie perkusji Kugela. Oazami spokoju są z kolei muzyczne rozmowy między klarnetem Zimpla a kunsztowną grą kontrabasisty Hilliarda Greene’a. Mówiąc wprost: Switchback to zespół muzyków, którzy wiedzą, kiedy dać słuchaczowi po uszach, a kiedy pozwolić mu na chwilę wytchnienia.
Mars Williams (USA) – tenor, alto, soprano, sopranino – saxophones
Wacław Zimpel – bass, alto & b clarinets, tarogato
Hilliard Greene (USA) – double bass
Klaus Kugel (Niemcy) – drums
Bilety: 30 zł przedsprzedaż, 40 zł w dniu koncertu
http://www.switchback.inemu.com/
Mars Williams:
To o nim John Zorn powiedział, że jest jednym z niewielu saksofonistów, którzy bez wątpienia przedefiniowali znaczenie saksofonu dla współczesnej muzyki. Charyzmatyczny Amerykanin to człowiek o wszechstronnych doświadczeniach muzycznych i guście. Bliska mu jest scena improwizatorów z Chicago, free jazz, ale znany jest też jako muzyk współpracujący z grupami The Psychedelic Furs i Liquid Soul. Williams grał także m.in. z Billem Laswellem, Ministry, Power Station, Die Warzau, The Waitresses, Kiki Dee, Petem Cosey, Billym Squier, Waynem Kramerem czy Friendly Fires. Nie sposób zapomnieć, że Williams to także jeden z założycieli (i pomysłodawców) Peter Brötzmann Chicago Tentet. Muzyka mogliśmy posłuchać także na Krakowskiej Jesieni Jazzowej, m.in. w zeszłym roku, kiedy wspomagał Michaela Zeranga.
Klaus Kugel:
Utalentowany adept monachijskiej Szkoły Jazzu. Współpracował m.in. z wybitnym litewskim saksofonistą Petrasem Vysniauskasem, a także takimi twórcami, jak Karl Berger, Tomasz Stańko, Charlie Mariano, Kent Carter, Michel Pilz, Theo Jörgensmann, Kenny Wheeler, Vyacheslav Ganelin, Bobo Stenson, Glen Moore, Steve Swell, Sabir Mateen, Robert Dick, Peter Evans, Perry Robinson, Hilliard Greene, Charles Gayle, John Lindberg, Louie Belogenis, Matthew Shipp, William Parker, Bobby Few, Roy Campbell czy Jemeel Moondoc. W ciągu ostatnich 30 lat z powodzeniem występował w całej Europie, Kanadzie, USA, Azji czy Ameryce Łacińskiej.
Hilliard Greene:
Urodzony w amerykańskim stanie Indiana kontrabasita to absolwent renomowanej Berklee College of Music. Greene ma w swoim dorobku wieloletnią współpracę z wokalistą Jimmym Scottem, wykonawcą niezapomnianego „Everybody’s Somebody’s Fool”. Pracował też z Cecilem Taylorem, Donem Pullenem i rzeszą innych free-jazzowych wirtuozów, którzy wiele skorzystali dzięki solidnej podporze, jaką stanowi gra tego kontrabasisty. Green tworzy również trio The In&Out Band, które z jazzowych stanardów tworzy punkt wyjścia do nieskrępowanych improwizacji. Jest również nauczycielem gry na kontrabasie i gitarze basowej.
Polskiemu klarneciście od początku kariery towarzyszą pozytywne recenzje w polskich i zagranicznych mediach oraz prestiżowe wyróżnienia. W swoich poszukiwaniach nie boi się wyzwań i nieustannie stawia sobie nowe. Świadczą o tym jego liczne i międzynarodowe projekty sięgające m.in. do muzycznych tradycji Indii, Japonii czy Maroko. Zimpel posiada solidne wykształcenie, zdobyte w poznańskiej Akademii Muzycznej, w klasie klarnetu klasycznego, oraz w Hannoverze w Hochschule für Musik und Theater. Jego umiejętności i talent dostrzegli Mikołaj Trzaska oraz Ken Vandermark. W tym roku ukazała się jego płyta “Lines”, na którą złożyło się sześć kompozycji.