Piotr Damasiewicz & SKAWA

Damasiewicz/Lesiak/Villavecchia/Reviriego/Trilla 5-lecie wydawnictwa L.A.S. listening and sounding,
5-lecie wydawnictwa L.A.S. listening and sounding,
19 kwietnia w krakowskiej Alchemii odbędzie się wyjątkowy, przedpremierowy koncert artystów, których połączył jeden wspólny mianownik jakim jest platforma artystyczno-wydawniczo-koncertowa L.A.S. listening and sounding. W 2023 roku mija 5 lat od pierwszych zrealizowanych inicjatyw koncertowych i pierwszego nagrania płyty pod szyldem L.A.S. listening and sounding ( 2018 ), Stream of Moody ( wydana w 2019), stała się prototypem katalogowej jedynki Viennes Connections, która odpowiadała założeniom ideowym i wydawniczym Damasiewicza. Tego dnia Piotr Damasiewicz zagra solo oraz zostanie zaprezentowany materiał nowego projektu SKAWA, którego premiera będzie miała miejsce 22go kwietnia.
Piotr Damasiewicz / solo – trąbka, harmonium
Przedpremiera albumu Skawa:
Piotr Damasiewicz – trąbka
Liba Villavecchia – alt sax
Grzegorz Lesiak – gitara
Alex Reviriego – kontrabas
Vasco Trilla – perkusja
L.A.S. listening and sounding
L.A.S. listening and sounding – inicjatywa koncertowo-wydawnicza utworzona przez Piotra Damasiewicza, której celem oprócz samego wydawania muzyki jest propagowanie sztuki i muzyki poprzez wspólne jej doświadczanie na linii słuchacz-muzyk, artysta-widz. Energia powstała podczas koncertów i nagrań live pozwala stworzyć wyjątkowe wydawnictwa. L.A.S. jest platformą artystyczną i społecznościową koncentrującą się na współtworzeniu i współistnieniu niewymuszonych relacji międzyludzkich. To realizacja wzajemnej potrzeby dzielenia się wiedzą i umiejętnościami, przebywania w harmonii i naturze, wzajemnego poszanowania przestrzeni, budowania relacji ze światem, spojrzenie z dystansem na to co wokół się dzieje, koncentracja na własnych potrzebach, słuchanie siebie i innych, odmienne postrzeganie świata, zgoda z naturą i samym sobą, kierowanie się intuicją. To wszystko przyświeca Piotrowi Damasiewiczowi i m.in. takie zasady są realizowane w jego inicjatywie koncertowo-wydawniczej-warsztatowej. L.A.S. to w pewnym sensie platforma, dzięki której będzie można się zatrzymać i zastanowić lub porozmawiać o rzeczach istotnych dla każdego. Podstawą tych spotkań jest dźwięk i otwarcie się na słuchanie.
BILETY: 50 zł w przedsprzedaży / 60 zł w dniu koncertu
………………………………………………………………………………………………………
SKAWA
Zespół Damasiewicz, Lesiak, Villavecchia, Revieriego, Trilla, z materiałem SKAWA jest wynikiem współpracy i przyjaźni pięciu wyjątkowych artystów. Drogi tych muzyków przenikają się od wielu lat. Każdego z nich cechuje unikalne brzmienie oraz świadomość tworzenia własnego języka, będącego pomostem łączącym artystyczną wrażliwość, filozofię, mistykę i rzeczywistość. Każdy z nich przeciera własny szlak, często w trudnym i dziewiczym terenie. Ciągłe przekraczanie siebie to esencja ich kreatywności oraz prawdziwa sztuka życia.
Inicjatorem projektu jest gitarzysta Grzegorz Lesiak, który razem z katalońskim perkusistą Vasco Trilla i basistą Alexem Reviriego powołał do życia zespół muzyki przygodowej pod nazwą „Essence”. Nieprzypadkowe jest połączenie tego składu z działalnością i filozofią multiinstrumentalisty Piotra Damasiewicza, dzięki któremu ich sztuka nabrała głębszego, duchowego wymiaru. To unikatowe porozumienie cechuje spójność, otwartość oraz niezwykle subtelna ekspresja. Lesiak, Trilla, Reviriego, Damasiewicz nagrali pod tym szyldem album On The Way, następnie postanowili zaprosić kolejnego muzyka Libe Villavecchia z którym to Trilla i Reviriego współtworzą już katalońskie trio. Tak powstał kwintet który dokonał nagrania w Beskidzie Małym w Suchej Beskidzkiej w charakterystycznej dla labela Damasiewicza lokalizacji czyli pod Mioduszyną na Śpiwlach. Materiał został zarejestrowany w październiku 2022r. Zawiera interperetacje 5 impresji napisanych przez Damasiewicza.
Prasa o „On the Way”
Krzysztof Komorek – Donos Kulturalny:
Każdy z czwórki muzyków jest indywidualnością, która muzykę traktuje jako własny język, którym opisuje rzeczywistość, pokazuje swoja wrażliwość czy też przedstawia własną filozofię istnienia i artystycznych działań. Muzyka niełatwa i wymagająca, acz fascynująca, która odkrywa kolejne pokłady swoich tajemnic z każdym następnym przesłuchaniem.
https://donos.home.blog/…/grzegorz-lesiak-essence…/…
Maciej Lewenstein Polish Jazz Recording & Beyond:
Jest to prawdopodobnie najlepszy polski rec ord tego gatunku, porównywalny z najlepszymi dokonaniami Freda Fritha (ex-Henry Cow), Thurstona Moore czy Lee Ranaldo (obaj ex-Sonic Youth).
……………………………………………………………………………………………………..
Muzycy:
Piotr Damasiewicz – kompozytor, trębacz, multiinstrumentalista, edukator, podróżnik oraz kurator międzynarodowych platform muzycznych. Oprócz studiów gry na trąbce kształcił się w zakresie kontrabasu, fortepianu, klasycznego śpiewu – w tym chorału gregoriańskiego. Studiował także dyrygenturę chóralną i kameralną, aranżację i kompozycję. W swojej twórczości sięga do języka jazzu, XX-wiecznej muzyki klasycznej, muzyki etnicznej, muzyki najnowszej, w tym europejskiej muzyki improwizowanej i eksperymentu.
Damasiewicz już od ponad dekady jest w nieustannej muzycznej i nie tylko ,,drodze”. Można powiedzieć, że charakteryzuje go bycie ,,w ciągłym ruchu’’. Odwiedza różne miejsca, przestrzenie i kultury, tam tworzy generując różne połączenia dźwiękowe. Droga. Jednymi z najważniejszych działań, na których się koncentruje, jak sam to określa, to podróże w głąb siebie i jednocześnie w głąb dźwięku. W 2019 roku jako pielgrzym-muzyk przebył samotnie drogę 4186 km na piechotę z granicy ukraińskiej do Santiago de Compostela. Podczas półrocznej wędrówki zrealizował ponad 100 nagrań swoich solowych impresji w różnych przestrzeniach sakralnych, gdzie badał charakterystykę akustyczną wybranych miejsc. Rok wcześniej, mieszkał i nagrywał swoje improwizacje w starej kapliczce w Vin Sur Caramy w Prowansji, gdzie zanurzał się w modlitwie i medytacji z dźwiękiem, rejestrując kilkadziesiąt godzin muzyki. Ciekawy poznania, podczas swojej drogi reaguje na interesujących ludzi, niekiedy wybitne indywidualności muzyczne. Te nieformalne, spontaniczne spotkania generują unikalne porozumienia na głębokim poziomie. Proces. Jednym z najważniejszych w jego życiu jest wizyta u kontrabasisty Barre’go Phillips’a, z którym spędził czas na rozmowie i wspólnym muzykowaniu. Podobnymi zdarzeniami były odwiedziny w domu Antoina Rooneya w Nowym Jorku, czy mistrza bębnów Ngoma Babu Herim na Zanzibarze. Spotkania twarzą w twarz z mistrzami to kluczowe momenty na drodze rozwoju jego muzycznej osobowości. Podróżując po całym świecie reaguje na sytuacje i miejsca, z którymi wchodzi w interakcję dźwiękową niejednokrotnie eksperymentując z akustyką, obiektami i instrumentami. Odbył muzyczne podróże do Afryki, Azji, Ameryki Północnej i dużej części Europy, w tym znaczące dla artysty rezydencje na Wyspach Owczych, Ukrainie, w Serbii Szwajcarii i Portugalii, gdzie miał okazję głęboko konfrontować się z tamtejszymi środowiskami twórczymi, współtworząc lub współuczestnicząc w różnych projektach i spotkaniach muzycznych. Damasiewicz był reprezentantem Polski w czterech muzycznych platformach międzynarodowych: Take Five Europe, Jazz Playes Europe Laboratory, Art Meetings i Melting Pot Laboratory (Jazztopad). W dwóch ostatnich jako lider, kompozytor i instrumentalista rozwijał ideę otwartej improwizacji w zetknięciu z innymi dziedzinami sztuki. Obecnie doktoryzuje się na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Działalność zespołowa i kompozytorska. Twórczość i grę Damasiewicza można usłyszeć w różnych autorskich odsłonach. Od wieloosobowego ensemblu „Power Of The Horns”, gdzie pisze utwory na składy liczące od 8 do 18 muzyków, przez kameralne kwintety, kwartety, tria, jak „Mnemotaksja”, „Into the Roots”, „VienesseConnections”, czy „ImproGraphic”, po orkiestrowe utwory, takie jak „Hadrons” (kwintet symfoniczny plus improwizatorzy), czy „Suita 29” (kilkunastoosobowa orkiestra improwizatorów), a kończąc na solowych kompozycjach (utwór „L.S. Dam” na wiolonczelę solo) lub improwizacje solo na trąbce. Jego muzyka wybrzmiewa również w tych projektach, w których jest sidemanem, współliderem lub współautorem: „VeNN Circles”, „Red Trio Quinet”, „Hangar Music” oraz „Elements” i „Sesto Elemento” w kooperacji z Maciejem Garbowskim.Twórczość kompozytorska. Do najbardziej znaczących dzieł orkiestrowych artysty należą m.in.: „Hadrons” na kwintet smyczkowy i zespół jazzowy zamówiona przez festiwal Jazztopad, „Suita 29” napisana na Światowe Dni Jazzu dla programu drugiego Polskiego Radia, „Kompozycja na 27 improwizatorów” w ramach finału platformy Melting Pot (Jazztopad) we Wrocławiu oraz oparta na delfickich sentencjach kompozycja „Some Kind Of Greek Story” zamówiona przez Casa de Musica w Porto. Oprócz utworów orkiestrowych, kameralnych i solowych tworzy też muzykę teatralną i filmową („Zapach Lwowa” reż. Grzegorz Korczak).Jest współkompozytorem jazzowego hymnu europejskiego na 25-lecie organizacji European Jazz Network. Jako kompozytor i aranżer współpracuje również z sekcją edukacyjną Narodowego Forum Muzyki. Działalność edukacyjna. Pracował na Akademii Muzycznej w Zanzibarze, gdzie pełnił funkcję dyrektora artystycznego. W latach 2006-2007 prowadził orkiestrę dętą w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz wykłady i kursy na temat improwizacji i kreacji dzieła muzycznego m.in. na Letniej Akademii Muzycznej w Łodzi, a także gościnnie na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Ponadto jako pedagog, aranżer i dyrygent współtworzył wraz z Władysławem Kosendiakiem projekt orkiestrowy „Wszystko Gra”, współpracując z Dolnośląskim Towarzystwem Muzycznym.
Nagrody:
• Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
• Laureat nagrody fonograficznej Fryderyk 2013.
• Laureat nagrody Warto przyznawanej przez Gazetę Wyborczą.
• Laureat Muzycznej Nagrody Wrocławia.
• Laureat konkursu kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy.
• Stypendium artystyczne Prezydenta Wrocławia.
• Zwycięzca plebiscytu Jazz2020 w kategorii Płyta Roku według czytelników i słuchaczy
Jazzpress i Radiojazz.
• Zwycięzca plebiscytu Jazz2020 w kategorii Artysta Roku według czytelników i słuchaczy Jazzpress i Radiojazz
• Trębacz roku w Jazz Top „Jazz Forum” 2020 w ankiecie krytyków.
• Trębacz roku w Jazz Top „Jazz Forum” 2021 w ankiecie czytelników.
• „Watra” w rankingu 10. najlepszych polskich płyt jazzowych 2021 roku wg Polska Płyta / Polska Muzyka.
• „Watra” na 1. miejscu w plebiscycie na Najlepszą Polską Płytę Jazzową 2021 organizowanym przez Ether Jazzu.
• „Watra” zajęła 3. miejsce w rankingu redakcji JazzPRESS 2021.
Artysta roku 2021 w rankingu czytelników JazzPRESS i słuchaczy RadioJAZZ.FM w kategorii polski jazzowy muzyk.
Grand Prix Nowa Tradycja 2022 z zespołem Into The Roots
Nagroda Polskiego Radia im. Czesława Niemena
Nagroda Kreatywni Wrocławia
Nagroda Radia Wrocław Kultura “Emocje”
Osobowość Roku przyznana przez Radiowe Centrum Kultury Ludowej Warszawa
Obecnie działa w obrębie powołanej przez siebie artystycznej platformy pod nazwą L.A.S. listening and sounding, stworzoną na własne potrzeby wydawnicze oraz koncertowo-warsztatowe. Wydawnictwo to pomimo iż działa na dość krótkiej przestrzeni czasu, zostało już wysoko ocenione w branży muzycznej. Płyty Damasiewicza gdzie realizuje autorskie projekty pod szyldem L.A.S. listening and sounding znalazły się w czołówce płyt jazzowych 2021/2022. Jego obecne wiodące składy to Piotr Damasiewicz Viennese Connection z muzykami związanymi z austriacką sceną jazzową: Thomasem Stempkowskim, Krzysztofem Kasprzykiem i Aleksandrem Yannilosem, zrzeszającą czołowych muzyków polskiej i światowej sceny jazzowej Piotr Damasiewicz & Power of The Horns, Trio Piotr Damasiewicz “Into The Roots” z Pawłem Szpurą i Zbigniewem Kozerą odnoszące się do etnicznych podróży muzyków, duet Hangar Musics ze związanym z berlińską sceną improwizowaną Emilio Gordoą. Ważnymi przedsięwzięciami są również działania solowe Damasiewicza w których podejmuje dialogi z naturą, muzyką ludową, oraz architekturą w tym projekt odnoszący się do wrocławskich mostów który zrealizował w ramach stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Wrocławia. Współpracuje z dwoma środowiskami muzycznymi: Muzyką Ucha Trzeciego w tym lublińskim zespołem Tatvamasi, oraz warszawską fundacją KOLD z której to liderem Kubą Wójcikiem koncertuje w duecie.
Dotychczasowa współpraca. Artyści, z którymi Piotr Damasiewicz występował: David Murray, Jason Moran, James Carter, Tomasz Stańko, Lotte Anker, Magda Mayas, Phil Minton, Jeb Bishop, Andrzej Bauer, Dave Rempis, Michael Zerang, Paul Nilsen Lowe, Skalpel, Jon Falt, Satoko Fuji, Morihide Sawada, Hans Koch, Joker Nies, Kazuhisa Uhichashi, Rodrigo Amado, Zdzisław Piernik, Per Zanussi, Marcin Masecki, Cezary Duchnowski, Josh Sinton, Betina Wenzel, Wolfgang Reisinger, Eduardo Maraffa, Mathias Muche. Współpracował także z Maciejem Garbowskim i orkiestrą kameralną Aukso. Stale współpracuje z Maciejem Obarą i Dominikiem Wanią.Ważniejsze miejsca i festiwale; London Jazz Festival, North See Jazz Festival, Vancouver Jazz, Lincoln Center Dizzy’s Club, Tokyo Jazz Festival, Paris Banlieues Bleues Jazz Festival, Jazz Jamboree, Jazztopad, Menchester Jazz Festival, Krakowska Jesień Jazzowa, Warsaw Summer Jazz Days, Ad Libitum, Musica Polonica Nova, Music Biennale Zagreb, Solidarity Of Art, Isai Festival Chennai, Ars Musica, Java Jazz Festival, Music Biennale Zagreb, Bielska Zadymka Jazzowa.
www.piotrdamasiewicz.com
Àlex Reviriego (Barcelona, ​​1986) gra na kontrabasie, instrumentach klawiszowych oraz eksperymentuje z elektroniką. Jako kontrabasista, doskonale włada rozbudowanymi technikami i eksploracją brzmieniową instrumentu, brał udział w wielu formacjach muzyki współczesnej, improwizowanej i eksperymentalnej. Jest członkiem m.in. zespołów Phicus, Inhumankind, Ràdium i Möhit. Jest jednym z najbardziej aktywnych i poszukiwanych muzyków sceny muzyki eksperymentalnej w Hiszpanii. Jego zaciekły i kanciasty styl można usłyszeć w dziesiątkach albumów wydanych w różnych międzynarodowych wytwórniach, a także w różnych oprawach koncertowych. Jest aktywny na wielu płaszczyznach. Od projektów solowych, przez małe formacje po dyrygowanie orkiestrą. Jego wszechstronność pozwala mu odnajdywać się w różnych stylach, takich jak nowoczesny jazz, black metal, współczesna kompozycja czy eksperymentalny folk. Jego solowa praca bada możliwości brzmieniowe kontrabasu bez akompaniamentu, skupiając się na rozszerzonych technikach wydobywania dźwięku.
https://alexreviriego.bandcamp.com/music
Vasco Trilla (Barcelona) to jeden z najbardziej aktywnych, wszechstronnych i kreatywnych perkusistów sceny barcelońskiej. Nagrał ponad 100 albumów od free improwizacji, jazz rocka po progresywny rock metal i muzykę ambient. Jest muzykiem z dużym doświadczeniem – większość jego kariery rozwinęła się na arenie międzynarodowej, zwłaszcza na scenie polskiej, holenderskiej i portugalskiej. Kluczowymi atrybutami jego sukcesu wydają się być trzy czynniki: wyobraźnia, międzygatunkowe doświadczenie w wykonywaniu muzyki oraz ciągłe poszukiwanie poszerzania granic instrumentu. W ostatnich latach stał się jednym z najsolidniejszych i najbardziej pożądanych głosów europejskiej sceny wolnej improwizacji. Wydawał albumy w Clean Feed Records, Cuneiform Records, No Bussiness, Not Two,Astral Spirits, Klopotec,Fmr records, Fundacji Sluchaj, Multikulti, Creative Sources…. Grał m.in. z Jamaaladeen Tacuma, Bobem Mosesem, Mikołajem Trzaską, Marsem Williamsem, Marshallem Allenem, Lotte Anker, Martinem Kuchenem, Susaną Santos Silvą, Kają Draksler, Jasperem Stadhoudersem, Ernstem Glerumem, Rodrigo Amado Peterem Evansem.
https://vascotrilla.com
LIBA VILLAVECCHIA, (saksofon altowy, tenorowy i sopranowy) spędził większość z ostatnich 40 lat poświęcając się muzyce Free Jazz i Free Improvisation w Barcelonie. Niestrudzony promotor tego rodzaju muzyki, w latach 90-tych był częścią TRIO LOCAL, wraz z pianistą Agustí Fernándezem i samplerem Joan Saura, z którymi wydał albumy Trio Local I (1999), Trio Local+ (2022) i Vitralls (2010), a także z którymi stworzył kolektyw IBA Improvisers, aktywny przez wiele lat w Barcelonie jako organizator koncertów. W 2010 roku wydał LIBAS TRAUM Trio z oryginalnymi kompozycjami, a w 2015 roku założył kwartet saksofonowy MALACLIPSE, z którym wydał płytę Why Cabbage? (2015) dla wytwórni Discordian Records. W tej wytwórni współpracuje również z grupą saksofonistów SIN ANESTESIA, z którą wydał płyty w 2010, 2011 i 2012 roku. Wydał dwie płyty CD SAXOPHONE SOLOS: Saxophone Spirits (2012) i Nocturnal (2020). Inne ważne kolaboracje z Donem Malfonem (CIUDADELA, 2012), Pablo Schvarzmanem (POSITRONICS, 2006) i Agustí Fernández Quartet (LONELY WOMAN, 2004). W ostatnich latach skupił się na dwóch własnych projektach: DUO VASCO TRILLA/LIBA VILLAVECCHIA, z albumem wydanym dla wytwórni FMR (Asebeia, 2020), oraz LIBA VILLAVECCHIA TRIO, wraz z Vasco Trillą i kontrabasistą Alexem Reviriego, którzy wydali album dla wytwórni Clean Feed Records (Zaidín, marzec 2022). Liba Villavecchia była nauczycielem Improwizacji Muzycznej w ESMUC Music College w Barcelonie w latach 2001-2016.
http://www.libavillavecchia.com/
Grzegorz Lesiak (Lublin) gitarzysta, kompozytor, producent, aranżer, w latach 1998 – 2003 współtwórca i uczestnik ważnych zespołów folkowych, z którymi zagrał wiele koncertów w Europie, laureat konkursu „Nowa Tradycja” 2001, organizator międzynarodowych tras koncertowych. Wydawał płyty w Cuneiform, Requiem, Obuh, Audio Cave, twórca festiwalu / cyklu spotkań muzycznych Muzyka Ucha Trzeciego, w którym udział brali tacy twórcy jak: Martin Küchen, Piotr Damasiewicz, Mikołaj Trzaska, Vasco Trilla, Yedo Gibson, Luis Vicente, Peter Orins, Jeremy Ternoy, Ivann Cruz, Ken Vandermark, Alex Reviriego, Liba Villavecchia. Twórca projektu „Wieża Mistrzów”, czyli cykl solowych, koncertów akustycznych w Wieży Trynitarskiej w Lublinie. Założyciel zespołu Tatvamasi.
https://www.tatvamasi.pl

Dodaj komentarz