Ondrej to jednoosobowa orkiestra didgeridoo to chyba najlepszy sposób by opisać niezwykłość muzyki tego fenomenalnego artysty. Oryginalny styl gry to rezultat całkowitego poświęcenia się temu instrumentowi.
Od ponad dwóch dekad i z coraz większą intensywnością Ondrej stale rozwija i definiuje na nowo swoje własne unikalne podejście do didgeridoo.
Fakt, że stosuje głównie niezwykle długie Dido – nawet do 4 metrów długości, pozwala mu uzyskać wyjątkowo głębokie tony i grać znacznie szerszy zakres dźwięków i podtekstów niż na standardowych Didgeridoo.
Każda kompozycja, czy piosenka – jak on ją określa, jest bardzo odmienna w stylu, począwszy od break- eatu i organic Didgeridoo techno, aż po trance, ambient i wszystko pomiędzy.
W ostatnich latach Ondrej upowszechnia swój styl i nowoczesne podejście do Didgeridoo na festiwalach na całym świecie. Ale przede wszystkim, nagrywa solowe płyty didgeridoo, występuje w klubach i na scenach w krajach takich jak Japonia, Australia, Kanada, USA, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Szwajcaria, Włochy i w krajach Europy Wschodniej – Czechy, Słowacja, Polska, na Węgrzech i Ukrainie.
Bierze udział w projektach i trasach z muzykami różnych gatunków. W ramach muzyki klasycznej uczestniczył w adaptacji „Cztery pory roku” Vivaldiego, współpracował ze śpiewakami operowymi i filharmonikami oraz artystami reprezentującymi world music, jak na przykład afrykański perkusista Mohamed Bangoura (ex Percussion de Guineé, National Ballet Ensembles). Brał udział w eksperymentalnym projekcie rytmu The gathering of Drummers 2005-08 (CD – Slet Bubeniků 05,06) i trasie po Europie.
Zagrał gościnnie z muzykami jazzowymi w projekcie Smell of Jazz na Ukrainie w 2005 r. Występował wspólnie i nagrywał płyty z wieloma znanymi współczesnymi muzykami w Pradze takimi jak Jaz Coleman czy Monkey Business.
Ondrej bierze udział również w elektronicznych i tanecznych imprezach muzycznych, na przykład Creamfields w 2008, które jest największym festiwalem muzyki tanecznej w Europie środkowej. Jest członkiem zespołu Autopilote (CD – IDO , EMI 2008) eksperymentując z wykorzystaniem elektronicznego Didgeridoo.
Ondrej stale poszukuje materiałów odpowiednich do stworzenia wspaniałych instrumentów, gra i tworzy Didgeridoo ze szkła z czeskimi mistrzami tradycyjnej obróbki szkła. Wraz z japońskim artystą Yas-kaz tworzył instalację dźwiękową na bazie szkła i instrumentów muzycznych.
Poza byciem wirtuozem Didgeridoo, jest również znanym artystą. Ondrej ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Pradze, AVU Praha 1997-2003. W 2005 roku został wybrany przez Czechy by prezentować swoje projekty artystyczne na Expo w Aichi w Japonii. Z inspiracji tym wydarzeniem powstała wyjątkowa wystawa o nazwie Orbis Pictus, w którą Ondrej Smeykal był również aktywnie zaangażowany z wieloma innymi znanymi artystami. Projekt ten jest pokazany na całym świecie w większych miastach i będzie wystawiany łącznie przez 30 lat. Obejrzało go już setki tysięcy osób.
Dominik Muszyński
Człowiek orkiestra. Muzyk, menedżer, animator kultury etnicznej, piercer.
Od 1991 r. zajmuje się muzyką i promocją kultury etno. Gra na wszelkiego rodzaju instrumentach perkusyjnych, a w szczególności na bębnach conga i djembe. Jest liderem zespołu Wadada (czyt. ładada), z którym koncertuje na terenie całej Polski i nie tylko. Projekt ten związany jest z perkusyjną muzyką etniczną z Afryki Zachodniej, Kuby, Jamajki, Brazylii, Gruzji, Azji, Australii, Bliskiego Wschodu i był jednym z pierwszych zespołów tu, w kraju nad Wisłą, uprawiających taką muzykę.
W ciągu dwudziestoletniej działalności scenicznej, zagrał kilkadziesiąt tras koncertowych i ponad 1000 koncertów. Jest edukatorem w Szkole Perkusyjnej „Yamaha”. W 2004 roku, kiedy to nastąpiła fala zainteresowania bębnami, a w szczególności ich integracyjnymi możliwościami, zapoczątkował na dużą skalę warsztaty wyjazdowe dla szerokiej grupy odbiorców. Od placówek resocjalizacyjnych po duże korporacje. Warsztaty integracyjne przeprowadza na terenie całej Europy.
Twórca projektu WADADA. Poraz pierwszy wystąpią wspólnie