„We don’t play ABBA” – pod takim hasłem Fabian Rucker (saksofon), Philipp Nykrin (fortepian) i Andreas Lettner (perkusja) zaprezentowali 8 kwietnia w Wiedeńskiej Sali Koncertowej (Konzerthaus) swoją najnowszą płytę, udowadniając, że są jednym z najbardziej interesujących zespołów w Austrii. Namby Pamby
Boy nie grają przebojów Abby. To specjaliści od crossover. W mistrzowski sposób łączą elementy jazzu z muzyką elektroniczną, hip-hopem, trip-hopem, rockiem, muzyką funk i muzyką klasyczną, tworząc niepowtarzalną, wielowarstwową, barwną mieszaninę rozmaitych stylów.
Sami mówią o sobie, że są „pierwszym zespołem indie z misją edukacyjną” i że grają wszystko, nie wielbiąc niczego. To miłośnicy dobrej zabawy i ekstremalnych przeciwności. Czegóż innego można spodziewać się po artystach, którzy za młodu słuchali, grali i eksplorowali wszelkie rodzaje muzyki – od Strawińskiego do Monka, od Aphex Twina do Arvo Pärta, od Dylana do J. Dilla?
BILETY 25 zł
„Prześladowani dźwiękami folklorystycznych orkiestr dętych, zapachem spoconych impregnowanych piwem spodni skórzanych i cieniem popiersia Brucknera, członkowie jeszcze nigdy nienominowanego do Grammy kolektywu „Namby Pamby Boy” znaleźli sobie kryjówkę w garażu, gdzie wolno im było tak bardzo hałasować, że nie słyszeli już żadnych dźwięków z zewnątrz. Tam studiowali zakazany dotychczas hip-hop, rock i jazz.
Teraz ruszają ratować świat. „Namby Pamby Boy“, pierwsza formacja indie z misją edukacyjną.
Tematem ich kompozycji są losy fikcyjnej, a za razem bardzo realnej postaci, maminsynka — czyli „Namby Pamby Boy”. Antybohater, którego byt zarówno w sferze socjalnej, jak i zawodowej pozbawiony jest znaczenia, kurczowo chwyta się monumentalnych chwil radości, jak zwykłe „dziękuję” lub fakt, że zwrócono się do niego jego właściwym nazwiskiem.
Właśnie ten smutek na przemian z przebłyskami nadziei został utrwalony na nowym albumie „Lunchbreak”. „Lunchbreak”, zapakowany przez profesjonalistów razem z ośmioma pocztówkami w torbę na lunch, stanowi idealny prezent na każdą okazję.
„Namby Pamby Boy”, zespół dla „szarego Kowalskiego”, to rzadkość w naszych czasach.
BIOGRAFIE:
FABIAN RUCKER
Urodził się w 1985 roku w Salzburgu. W ostatnich latach Fabian Rucker wyrobił sobie opinię „jednego z najbardziej interesujących muzyków młodego pokolenia” w Austrii. W 2008 roku otrzymał nagrodę im. Hansa Kollera (najważniejsza nagroda w dziedzinie jazzu w Austrii) oraz stypendium na pobyt w Nowym Jorku, wyjazd ten był początkiem jego wielkiej miłości do miasta i jego sceny muzycznej.
W „allaboutjazz” pisali: „…an unfamiliar player from Vienna…Rucker was a revelation.” (… nietypowy muzyk z Wiednia… Rucker był rewelacyjny.)
Spektrum aktywności Fabiana Ruckera sięga od jazzu, przez wiele popularnych gatunków muzycznych, jak hip-hop i muzyka elektroniczna, do współczesnej muzyki poważnej i koncepcji performatywnych.
Studiował grę na saksofonie klasycznym i jazzowym u Harry’ego Sokala i Allana Praskina oraz kompozycję u Christopha Cecha.
W 2009 roku powstał zespół “Namby Pamby Boy”. Jego członkowie, Fabian Rucker, Phil Nykrin i Andreas Lettner uważają go za „pierwszą formację indie z misją edukacyjną”. W 2011 roku grupa opublikowała debiutancki album „Lunchbreak”. (www.nambypambyboy.com)
W 2012 roku wspólnie z perkusistą Bobby Previte i gitarzystą Mike Gamble założył „BARI Trio” GAMBLE/PREVITE/RUCKER.
Fabian Rucker mieszka w Wiedniu, gdzie jest aktywny także jako kompozytor i producent. W roli multiinstrumentalisty koncertuje przeważnie w Europie i Ameryce Północnej.
Współpraca: Bobby Previte, Mike Gamble, Christian Muthspiel, Mathias Rüegg, Wolfgang Muthspiel, Mathieu Michel, Gerald Preinfalk, Wolfgang Puschnig, Harry Sokal, Alegre Correa, Lylit, SK Invitational, Sunny Murray, Janus Ensemble Wien, Nouvelle Cuisine, Gerd Hermann Ortler Orchestra, Silke SILK Grabinger, Flip Philipp/Ed Partyka Dectet, Beni Schmid, Frank Schwinn, David Murray, Brittany Bosco, Erik Rico, Lia Pale, Peter Herbert, Philipp Nykrin, Andreas Lettner, Stephan Kondert, TEXTA, Blumentopf, Flip, Mono i Nikitaman, Russkaja.
PHIL NYKRIN
Urodził się w 1984 roku w Salzburgu, mieszka w Wiedniu. Muzyk, kompozytor, pedagog i producent.
Wychował się w rodzinnym mieście, gdzie miał do czynienia przede wszystkim z muzyką klasyczną. W wieku 14 lat wraz ze zmianą głównego instrumentu zmienił również zainteresowania muzyczne: porzucił skrzypce i muzykę klasyczną, a skoncentrował się na jazzie i muzyce improwizowanej.
Po zakończeniu studiów na Uniwersytecie im. Brucknera w Linzu (fortepian u Christopha Cecha i Martina Stepanika, skrzypce u Andreasa Schreibera) oraz dodatkowej nauki w Nowym Jorku u tak renomowanych pianistów, Uri Caine i Sam Yahel, Nykrin przeniósł się do Wiednia. W ostatnich latach stał się jedną z najbardziej obiecujących postaci austriackiej sceny muzycznej.
W 2007 roku zadebiutował jako lider. Premierze albumu „Open-Ended“ (cracked an egg records) towarzyszyło wiele koncertów w Europie i Azji.
Podczas pobytu w USA w ramach stypendium-nagrody im. Hansa Kollera, Nykrin zagrał koncert z nowojorskim perkusistą Nasheetem Waitsem i austriackim basistą Stephanem Kondertem. Obecnie ci muzycy są członkami jego tria.
Poza tym, że jest pianistą, Nykrin w ostatnich latach coraz częściej pracuje jako
keyboarder/sounddesigner i producent.
W kręgu muzycznych zainteresowań Nykrina znajduje się jazz, muzyka współczesna, hip-hop, rock, pop, muzyka elektroniczna, jak również muzyka do przedstawień teatralnych, spektakli tańca oraz odczytów autorskich.
Nykrin otrzymał roczne stypendium kraju związkowego Salzburg. Odbył trasy koncertowe po całej Europie, USA, Azji i Afryce.
Współpraca: Lylit, S. K .Invitational, TY, Blak Twang, FIVA, Blumentopf, Matthias Löscher, Falb Fiction, Jure Pukl, Christoph Auer, Bastian Stein, Mareike Tiede, Klemens Renoldner, Ilse Riedler’s “Strange Ahead”, TEXTA, Flip, Fatima Spar & the Freedom Fries, Louie Austen, Hannes Löschel, Paul Gulda, Alegre Correa, Harry Sokal, Klemens Marktl, David Murray, Theater Ecce, BigBand Opery Ludowej w Wieniu.
ANDREAS LETTNER
Wychował się w rodzinie muzyków i już w bardzo młodym wieku rozpoczął naukę gry na perkusji.
Uczył się najpierw u Martina Grubingera sen., a w 2001 roku rozpoczął studia na Uniwersytecie im. Brucknera w Linzu na wydziale jazzu i muzyki improwizowanej u Jorisa Dudli i Douga Hammonda . W 2006 roku ukończył studia z wyróżnieniem.
Obecnie mieszka w Wiedniu i jako perkusista współpracuje z wieloma zespołami i grupami reprezentującymi najróżniejsze gatunki muzyczne.
Jest członkiem kolektywu austriackich muzyków, z którego się wywodzi kilka formacji odnoszących sukces, jak m. in. Lylit, Namby Pamby Boy, Sk Invitational, Lylit/Löscher, [midshi]. Lylit (Kedar Entertainment, New York; www.Lylit.com) reprezentuje też drugi kierunek jego artystycznej aktywności: produkcję.
Obecnie jest bardzo pożądany jako producent i ma na swoim koncie imponującą listę produkcji i publikacji, z których najważniejsze to: Lylit EP „Unexpected” (Kedar Entertainment 2010), Lylit LP „Evasion” (Kedar Entertainment 2013), Sk Invitational LP „Sk Invitational ” (JazzIT Edition 2008), Sk Invitational LP „Raw Glazed” (Tonträger Rec 2010), Lylit/Löscher „Duo” (Session Work Rec 2011), Blues´n´Lovers (2013), jak również produkcje dla teatru w Linzu, Red Bull Entertainment, itd.
Współpraca: Lylit, SK Invitational, TY, Blumentopf, Fiva, Klaus Dickbauer, Harry Sokal, Paul Gulda, David Murray, Christoph Cech, Parov Stelar, Mono&Nikitaman, Agnes Heginger, Gerald Preinfalk, The Ruff Pack, Violetta Parisini.