Amerykański kompozytor i perkusista Michael Zerang znany jest m.in. jako członek Chicago Tentent Petera Brötzmanna. Do nowego projektu zaprosił muzyków, z którymi współpracował wielokrotnie na przestrzeni trzydziestu lat swojej muzycznej działalności. Efektem ich pracy stał się album „Songs From The Big Book Of Love” – osiem kompozycji, które ukazały się w maju tego roku nakładem Pink Palace. Album to zarejestrowany w jednym z klubów Chicago koncert Zeranga i The Blue Light w składzie: Mars Williams, Dave Rmpis, Joshua Berman i Kent Kessler.
O Williamsie John Zorn powiedział kiedyś, że to jeden z niewielu saksofonistów, którzy naprawdę przedefiniowali znaczenie tego instrumentu. 60-letni Williams to wybitna postać amerykańskiej muzyki. Trudno go zaszufladkować. Ten saksofonista i kompozytor w swojej twórczości z lekkością przechodzi z free jazzu do funku, hip-hopu czy rocka. Williams nagrywał z tak diametralnie różnymi wykonawcami, jak The Psychedelic Furs, Billy Idol, Massacre, Fred Frith, Bill Laswell, Ministry, Power Station, Die Warzau, The Waitresses, Kiki Dee, The Mission UK, Swollen Monkeys, Gerry Garcia, Naked Raygun, Friendly Fires, The Untouchables, MC5, oraz większością znaczących postaci chicagowskiej i nowojorskiej sceny. Amerykanin pozostaje jednak najbardziej aktywny na undergroundowej scenie chicagowskich improwizatorów.
Saksofonistę Dave’a Rempisa wielu może kojarzyć z projektu Ballister, który współtworzył z Paalem Nilssenem-Love’em i Fredem Lonbergiem-Holmem. Ten kompozytor, absolwent antropologii i etnomuzykologii Northwestern University oraz University of Ghana w Legon zaczynał swoją muzyczną drogę w zastępstwie za Marsa Williamsa w kwartecie Kena Vandermarka w drugiej połowie lat 90.Jest też animatorem sceny muzycznej w Chicago, współtwórcą festiwalu Umbrella Music i współorganizatorem festiwalu Pitchfork Music Festival.
Joshua Berman to istotna postać w świecie chicagowskiej muzyki improwizowanej średniego pokolenia, ale zanim zdobył pozycję jako zdolny kornecista musiał najpierw pogodzić się z faktem, że sama miłość do Milesa Davisa nie czyni dobrego muzyka. Bez wykształcenia muzycznego, został zwerbowany do zespołu przez Weasela Waltera, który właśnie kompletował skład z pasjonatów muzyki, którzy o samej grze nie mieli jeszcze zielonego pojęcia. Trochę to trwało, ale udało się. Dziś Berman współpracuje z takimi muzykami, jak Jason Adasiewcz czy Nori Tanaka. Kilka tygodni temu ukazała się jego nowa płyta, „A Dance and A Hop”.
Składu The Blue Light dopełnia inny muzyk związany z Chicago, Kent Kessler. 58-letni kontrabasista nagrywał i koncertował z czołowymi muzykami amerykańskimi, takimi jak Hamid Drake, Fred Anderson, czy Joe McPhee, ale także z europejczykami – Peterem Brotzmannem (Chicago Tentet), Matsem Gustafssonem, Mishą Mengelbergiem czy Luc’iem Houtkampem. W 2003 r. ukazał się jego solowy album pt. „Bull Fiddle”, nakładem OkkaDisk. Obecnie Kessler koncentruje się na występach z Zerangiem.
Mars Williams – reeds
Dave Rempis – reeds
Joshua Berman – cornet
Kent Kessler – contrabass
Michael Zerang – drums, composition
Bilety 30 zł w przedsprzedaży, 40 zł w dniu koncertu