Listopadową odsłonę KJJ zainauguruje Mats Gustafsson i jego Nu Ensemble(6-8 listopada).
„Muzyka jest jak życie. Tylko lepsza. Gram muzykę nie dlatego, że mam taką ochotę, tylko dlatego, że muszę”– mówi Gustafsson. A ponieważ życie z reguły jest długie i pełne przemian, muzyczne wcielenia Matsa Gustafssona trudno zliczyć.
Istotną częścią jego Nu Ensemble jest więc zmiana: zarówno brzmienia, jak i składu, w zależności od kompozycji, które interpretują. Nowa wersja Nu Ensemble skupi się na re- i dekonstrukcji dorobku artysty, który sarkazm w muzyce podniósł do rangi sztuki. Mowa oczywiście o Franku Zappie, kompozytorze, liderze legendarnego zespołu The Mothers of Invention.

Mats Gustafsson (phot. K.Penarski)
Szczegóły owiane są pewną tajemnicą. Autorska aranżacja dorobku Franka Zappy to projekt, który szwedzki saksofonista przygotował na specjalne zamówienie włoskiego festiwalu Ai Confini tra Sardegna e Jazz. Projekt „Hidros ZAP” miał swoją premierę 9 września, podczas XXXI edycji tego międzynarodowego festiwalu jazzowego.
W obszernym repertuarze, mocno zdekonstruowanym przez Gustafssona i NU Ensemble dało się usłyszeć takie utwory, jak „The Eric Dolphy Memorial Barbecue” z płyty „Weasels Ripped My Flesh” nagranej przez Zappę z zespołem The Mothers of Invention w 1970 r. oraz „The Black Page #1” – kompozycję Zappy uchodzącą za wyjątkowo trudną do zagrania na żywo.
Co zaproponuje słuchaczom Gustafsson i NU Ensemble w Krakowie?
Trudno do końca przewidzieć, ale możemy spodziewać się, że występ nikogo nie pozostawi obojętnym. Finałowy koncert poprzedzą wieczory wypełnione improwizacją, podczas których muzycy występować będą w mniejszych składach, dając słuchaczowi przedsmak tego, co otrzyma na wielki finał.
Z Gustafssonem podczas rezydencji zagrają m.in. legendarny trębacz Joe McPhee, wiedeński awangardowy muzyk dieb13, wokalistka Mariam Wallentin, połowa szwedzkiego duetu eksperymentalnego Wildbirds & Peacedrums oraz niezastąpiony bębniarz Paal Nilssen-Love. Dyrygować będzie Bas Wiegers, który ma w swoim dorobku współpracę z takimi zespołami, jak The Hague Philharmonic, The Rotterdam Philharmonic, Netherlands Philharmonic Orchestra, Gelders Orchestra, Amsterdam Sinfonietta, Athens State Orchestra, Symphony Orchestra of Guanajuato, Asko|Schönberg, Britten Sinfonia, musikFabrik, Klangforum Wien, Nieuw Ensemble oraz Ensemble Modern.
Po koncercie finałowym 8 listopada w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zapraszamy na otwarte spotkanie z muzykami w ramach cyklu „CONTEMPORARY MUSIC AGENDA”. To powołana do życia podczas 7. edycji Krakowskiej Jesieni Jazzowej inicjatywa będąca forum dyskusyjnym na temat muzyki. Spotkanie poprowadzi Rafał Zbrzeski, publicysta, od lat związany z branżą handlowo-muzyczną.
NU ENSEMBLE 2016 – FRANK ZAPPA FREE JAZZ PROJECT
Mats Gustafsson (Szwecja) – saxes, conduction
Joe McPhee (USA) – trumpet, sax and space organ
Christer Bothén (Szwecja) – bass clarinet, contrabass clarinet, guimbri
AgustíFernández (Hiszpania) – piano
Kjell Nordeson (Norwegia) – vibes
Mariam Wallentin – vocals
Anders Nyqvist – trumpets
dieb13 (Austria) – turntables
Per-Âke Holmlander (Szwecja) – tuba, cimbasso
Jon Rune Strøm (Norwegia) – bass
Ingebrigt Håker Flaten (Szwecja) – bass
Paal Nilssen-Love (Norwegia) – drums
Bas Wiegers (Holandia) – conductor
DATA: 8.11.2016
MIEJSCE: MANGGHA
GODZINA: 19.00
CENA BILETU: 60/70
Cena karnetu: 6-8.11.2016: 120 PLN