Koncert odbędzie się w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.
Dzień później Léandre spotka się na scenie z dwoma równie niepokornymi i twórczymi kobietami świata muzyki improwizowanej. Brytyjska wokalistka Maggie Nichols i szwajcarska pianistka Irene Schweizer ponownie połączą z Léandre siły jako Les Diaboliques.
Koncert tego powołanego na początku lat 90. tria zapowiada się na niezwykły występ. Warto wspomnieć, że będzie to pierwszy występ 75-letniej dziś Schweizer na Krakowskiej Jesieni Jazzowej.
Schweizer and Nicols znają się jeszcze z czasów, gdy obie były członkiniami Feminist Improvising Group (FIG) – pierwszej w historii kobiecej grupy grającej muzykę improwizowaną. Grupa była aktywna od 1977 r. do pierwszej połowy lat 80. W 1980 r. Nichols opuściła zespół by zawiązać kolejną żeńską grupę, Contradicitons. W 1983 r. zespół został przemianowany na The European Women’s Improvising Group (EWIG), wtedy też do jego składu dołączyła Léandre.
Jak przyznaje Francuzka, uczestnictwo w koncercie Feminist Improvising Group w Paryżu miało na nią ogromny wpływ. Był to bowiem pierwszy raz, kiedy „zobaczyła na scenie same kobiety”.
Na przestrzeni lat, Nicols, Léandre i Schweizer współpracowały z takimi muzykami, jak Pauline Oliveros, John Stevens, Evan Parker, Derek Bailey, Anthony Braxton czy Phil Minton. Wspólny, autorski projekt muzyczny Nicols, Léandre i Schweizer to zaś założona w 1990 r. grupa Les Diaboliques. Trio łączy wielkie talenty artystek z ogromnym poczuciem humoru i upodobaniem do wywrotowej satyry.
Wydane w pierwszej połowie lat 90. albumy takie, jak “Les Diaboliques” czy “Splitting Image” to dziś obowiązkowe pozycje w katalogu muzyki improwizowanej. Każdy występ Les Diaboliques to nie tylko okazja do zetknięcia się z fenomenalnym talentami Nicols, Léandre i Schweizer. To szansa na uczestnictwo w koncercie, który będzie, kunsztowny, zabawny i nieprzewidywalny.
Widzowie zobaczą prawdziwą żonglerkę muzycznym gatunkami i niepowtarzalny performans, podszyty błyskotliwym, wywrotowym komizmem artystek, dzięki którym kobiety zaistniały na scenie muzyki improwizowanej.
LES DIABOLIQUES
Irène Schweizer (Szwajcaria) – piano
Maggie Nicols (Szkocja) – voice
Joëlle Léandre (Francja) – double bass
KRAKOW IMPROVISERS ORCHESTRA
Przed Les Diaboliques w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manghha” usłyszymy Krakow Improvisers Orchestra.
Pomysłodawcy założonej w 2012 r. formacji mówią, że jest ona „platformą wymiany doświadczeń improwizujących muzyków”. Dokładniej zaś, pod nazwą Krakow Improvisers Orchestra kryje się kilkunastoosobowy zespół zajmujący się improwizacją dyrygowaną i swobodną, z różnych środowisk: akademickich i nieakademickich, freejazzowych i eksperymentalnych.
Muzyka orkiestry to dzieło poszukiwań i intuicji, ale pod czujnym okiem dyrygenta. Zespół specjalizuje się w wykonywaniu improwizacji dyrygowanych i partytur graficznych. Improwizacja dyrygowana powstaje tu w oparciu o system znaków, sygnałów odnoszących się do podstawowych elementów muzycznych, za pomocą których dyrygent komunikuje się z zespołem.
Po trzech latach przerwy, w listopadzie 2015 r. Krakow Improvisers Orchestra wznowiła działalność. Podczas występu w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manghha” krakowska orkiestra wystąpi w składzie:
Paulina Owczarek – conduction, alto sax
Brianne Curran – violin
Tomek Chołoniewski – percussion
Michał Dymny – guitar
Michał Kiedrowski – violin
Wiktor Krzak – bassoon
Sebastian Mac – guitar
Adam Nyk – voice
Ernest Ogórek –double bass
Sławek Pezda – alto sax
Piotrek Przewoźniak – percussion
Koncert Krakow Improvisers Orchestra będzie kolejną odsłoną odbywającego się od 2008 r. w ramach Krakowskiej Jesieni Jazzowej cyklu „Polska Scena Improwizowana”.
DATA: 24.10.2016, g. 20.00
MIEJSCE: Muzeum MANGGHA
Bilety: 60 zł przedsprzedaż, 70 zł w dniu koncertu