Od diagnozy Wyspiańskiego postawionej w Wyzwoleniu, po współczesną poezję i piosenkę literacką podejmującą temat wolności w kategoriach narodowych, egzystencjalnych i kulturowych.
Kompozycje Zygmunta Koniecznego, niektóre – dedykowane Joannie, inne skomponowane w ostatnich latach do filmów i spektakli teatralnych. Piosenki o wolności: Stanisław Wyspiański, Jacek Kaczmarski, Włodzimierz Wysocki, Wojciech Młynarski, Jan Jakub Kolski, Ernest Bryll, autorzy bezimienni.
Porywające interpretacje Joanny Słowińskiej i wirtuozeria Jarosława Bestera tworzą niepowtarzalny w formie i nastroju kameralny spektakl muzyczny.
Joanna Słowińska – śpiew, skrzypce elektryczne
Jarosław Bester – akordeon
Joanna Słowińska – miłośnikom etno i world music – znana jest z repertuaru inspirowanego polską i słowiańską muzyką tradycyjną. Współpracowała m.in. z Zygmuntem Koniecznym (Noc listopadowa, Konieczny w teatrze Staniewskiego), Jarosławem Besterem (Bal u Pana Boga) i z Elliotem Goldenthalem – w ramach tegorocznego Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie wykonując solowe partie wokalne z filmu Frida.
Laureatka wielu prestiżowych festiwali, m.in. Festiwalu Polskiego Radia Nowa Tradycja (1999, 2004, 2005), Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (2004), Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu (finalistka Superjedynek 2009 za studyjny, autorski album „Możesz być”), laureatka Akademii Fonograficznej ZPAV.
Prowadzi autorską działalność edukacyjną Centrum Głosu (Kraków, ul. Zabłocie 23), współpracuje z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych Gardzinice (wykładowca Akademii Teatralnej). Koncertuje z zespołem złożonym z krakowskich instrumentalistów, współtworzy zespół Muzykanci – jedną z najciekawszych grup polskiej sceny etno. Z autorskimi recitalami występowała w w USA (NY Broadway Symphony Space, Chicago Cultural Center) i większości krajów Europy.
Jarosław Bester – akordeonista, kompozytor, twórca Bester Quartet (dawniej The Cracow Klezmer Band). Łącząc w swej grze doświadczenia wyniesione z muzyki klasycznej z wieloma innymi stylami oraz stosując czytelne formy improwizacyjne, osiąga niezwykle energetyczną mieszankę o niespotykanych dotąd możliwościach barwowych i technicznych akordeonu. Uznawany jest za jednego z najoryginalniejszych muzyków młodego pokolenia w Europie i na świecie.
W swoim dorobku, poza płytami wydanymi w nowojorskim wydawnictwie Tzadik oraz udziałem w wielu innych produkcjach fonograficznych, ma na swoim koncie nagrania dla radia i telewizji w Niemczech, Szwecji, Finlandii, Polsce. Współpracował z wybitnymi muzykami z kręgu muzyki klasycznej, jak i szeroko rozumianej muzyki awangardowej, m.in. z Johnem Zornem, Tomaszem Stańką, Donem Byronem, Grażyną Auguścik i wieloma innymi.
„Mieszanka wybuchowa, kulturowy tygiel zaskakujący różnorodnymi pomysłami i rozbrajającą dynamiką gry (…); improwizacja, otwartość i nieprzewidywalność (przywołująca eksperymenty Kronos Quartet), a przy tym energia i zapamiętanie godne rockowych bandów”. [Jacek Hawryluk, „Przekrój”]
„Hipnotyzuje widzów, (…) wydaje się, iż nuty przenikają w krew, zmuszając serce pulsować coraz szybciej. Tą muzykę odczuwa się instynktownie. Zaskakujące przeplatania się dźwięków, od tajemnicy Wschodu po słowiańskie bezkresy. (…) Coś z obrazów Marca Chagalla – ulotne, folkowe, nasycone zagadkami, i jednocześnie proste i zrozumiałe dla każdego”. [Irina Wratarewa, „day.kiev.ua”]