Dálava –  Aram Bajakian & Julia Ulehla

Dálava jest hołdem dla tradycyjnej ,morawskiej pieśni ludowej.

Dálava to hołd złożony tradycyjnej , morawskiej pieśni ludowej.  Obecne tu melodie, przepisane ponad 100 lat temu przez pradziadka śpiewaczki – Dálavy (  Julię Ulehla) reanimują  je w niezwykle poruszającym, awangardowym, post-rockowym języku muzycznym.

Wydanie Dálava The Book of Transfigurations (Songlines, 2017) zyskało uznanie krytyków.

„Co jakiś czas pojawia się album, który jest tak przytłaczający i tak intensywny, że trudno go umieścić w każdej kategorii. Tak jest w przypadku The Book of Transfigurations … Mówienie, że TBOT jest arcydziełem, nie jest przesadą” (Bas Springer, fRoots, sierpień 2017).

„To zadziwiająca muzyka – a historia jej powstania jest symbolem tego, jak tradycje Starego Świata mogą narodzić się ponownie, tysiące mil i kilka pokoleń od ich źródeł” (Alex Varty, Georgia Straight, March 2017).

„Album to ekscytująca kolizja między tradycją, a eksperymentami, która będzie podobała się także fanom folku, avantgarde improv i jazz” (Jo Frost, Songlines Magazine, lipiec 2017). ” (Musicworks, lato / jesień 2017)

Dálava zagłębia się w głęboki obszar – przywołując przodków, animując duchy i tworząc muzyczne mikrokosmosy wokół klejnotów melodii ludowych.

BILETY 30 zł przedsprzedaż/ 40 zł na bramce w dniu koncertu 

 

 

http://dalavamusic.bandcamp.com/album/d-lava-the-book-of-transfigurations

http://www.dalavamusic.com/

https://www.facebook.com/dalavamusic

Julia Ulehla – wokalistka, muzyk, aktorka, tłumaczka i etno-muzykolog z czeskimi korzeniami

Prawnuczka legendarnego profesora Vladimíra Úlehli.  Dalava zawiera wybór morawskich pieśni ludowych z książki profesorskiej „Živá Píseň” z 1949 roku.

Projekt Dálava, to muzyczny eksperyment z gitarzystą Aramem Bajakianem, w którym niezharmonizowane morawskie melodie ludowe zostały zebrane i przepisane przez jej pradziadka, a żywe, (dodatkowe) zwykłe scenariusze ich tekstów służą do stworzenia światów i dźwięków opartych na postaciach i opowieściach .

Dr Vladimír Úlehla wykorzystał swoje doświadczenie w naukach biologicznych, aby przeprowadzić dogłębne i nowatorskie studium pieśni ludowych ze Strážnic, a on uważał pieśni za żywe organizmy, które były ściśle związane z ich ekologicznym otoczeniem. Zainspirowany ideami Vladimíra o żywej pieśni, ale skonfrontowany z rzeczywistością głębokiego dziedzictwa kulturowego przerwanego przez diasporę (urodziła się w Stanach Zjednoczonych do rodziców czeskich i amerykańskich), w projekcie Dálava wzięła nasiona pieśni ludowych i wyhodowała w środowisku ekologicznym i artystycznym miejskiej Ameryki Północnej (pierwszy Nowy Jork, obecnie Vancouver).

Wraz z muzykami z awangardowych środowisk muzycznych w tych miastach, stworzyła muzyczne mikrokosmosy wokół transkrypcji utworów, aby ponownie ożywić, ponownie zobrazować i ponownie przekazać stare materiały archiwalne na dźwięk i ciało.

Dálava została nazwana „arcydziełem” (http://acousticmusic.com), „przełomowa” (straight.com), „dziełem kreatywności i wyobraźni par excellence” (http://inner-magazine.com), oraz opisany jako łączący „bogactwo starego ze świeżością i odwagą nowego, jak nikt inny wcześniej nie zrobił” (somethingelsereviews.com).

Julia jest obecnie doktorantką z etnomuzykologii na University of British Columbia, a także posiada tytuł licencjata w dziedzinie muzyki na Uniwersytecie Stanforda oraz tytuł magistra sztuki i wokalistyki w Eastman School of Music.

Poza aktywnym występowaniem z Dálavą  współpracuje z Darius Jones, Samita Sinha (Enkidu) i Workcenter of Jerzy Grotowski i Thomas Richards.

W ciągu ostatnich dwóch lat prezentowała swoje badania akademickie i performatywne wokół Dálavy w salach koncertowych, akademickich, klubach, festiwalach muzycznych, warsztatach i salach lekcyjnych.

 

 Aram Bajakian – gitarzysta, kompozytor, pedagog

Bajakian miał przywilej występować u boku Louisa Reeda z Velvet Underground podczas dwóch ostatnich tras koncertowych w 2011 i 2012 roku.

W 2013 roku Bajakian koncertował w zespole Diana Krall, wykonując ponad 100 koncertów z wielokrotnie nagrodzoną nagrodą Grammy piosenkarką wraz ze skrzypkiem Stuartem Duncanem (Yo-Yo Ma’s Goat Rodeo, Robertem Plantem) i perkusistami Karriemem Rigginsami (Kanye West, Common, J-Dilla) i Jayem Bellerose (Elton John, Rhiannon Giddens). Poprzez te trasy i inne, Bajakian miał okazję zagrać w wielu najwspanialszych miejscach na świecie, w tym w Carnegie Hall, Royal Albert Hall, Akropolu, L’Olympia, a także w Montreaux, Newport, Northsea, Monterey i Antibes Jazz festiwale, między innymi.

Z Julią Ulehla (żoną, wokalistką, aktorką i etnomuzykologiem)  gra w projekcie – Dálava, gdzie dświeża piosenki ludowe zebrane ponad 100 lat temu z jednej wioski na Morawach przezo jej pradziadka. Ich występy i dwie płyty zyskały powszechne uznanie krytyków. Najnowszy album Dálavy, The Book of Transfigurations (Songlines, 2017) został wymieniony przez Georgia Straight jako jeden z „50 albumów, które ukształtowały Vancouver” w ich wydaniu z maja 2017 r.

Album Bajakiana  z 2014 roku na gitarę solo Music Inspired by the Colour of Pomegranates (alternatywny soundtrack do kultowego filmu Parajanova) otrzymał 4,5 gwiazdki od All About Jazz i został ujęty w dokumencie Shepherds in the Cave.

Bajakian współpracował z wieloma artystami przez wiele lat brał udział w projektach kompozytora i saksofonisty Johna Zorna.

Od 2014 roku Bajakian występuje w orkiestrze Franka Londyna (The Klemzatics), która odtwarza muzyczną kulturę węgierskich społeczności żydowskich, zniszczonych przez Holokaust.

Bajakian otrzymał tytuł Bachelor of Music na University of Massachusetts, Amherst, gdzie studiował z dr Yusef Lateef. Posiada tytuł magistra edukacji muzycznej w Teachers College na Uniwersytecie Columbia oraz tytuł magistra kompozycji muzycznej na University of British Columbia, gdzie studiował muzykę elektroniczną u dr Keitha Hamela.

 

Dodaj komentarz