BNNT
BNNT nie jest regularnym zespołem muzycznym – to tworzona przez Konrada Smoleńskiego i Daniela Szweda grupa artystyczna, która swoją aktywność uprawia gdzieś pomiędzy muzyką, sztukami wizualnymi, teatrem i działalnością wydawniczą. To zawieszenie pomiędzy różnymi formami wypowiedzi, często spotyka się z kłopotem przyswojenia przez odbiorcę przyzwyczajonego do szybkiego konsumowania rozpoznawalnych komunikatów. Wydaje się to jednak być jedną z podstawowych strategii grupy.
Wystarczy przypomnieć ich dźwiękowe ataki przeprowadzane z platformy nagle pojawiającego się busa (SoundBombing), żeby zorientować się że konfrontacja z odbiorcą, a może raczej konfrontowanie odbiorcy z niespodziewaną treścią, jest częstą praktyką duetu. Materiał na nową płytę powstawał w oparciu o podobne założenia. Nowe utwory które znajdują się na płycie MULTIVERSE, “sprawdzane” były na odbiorcach festiwali zorientowanych na muzyce post-tanecznej, a powstawały w oparciu o wielogodzinne improwizacje w przestrzeniach muzealnych i galeryjnych. Ten galeryjny sposób funkcjonowania zespołu, w którym muzycy starają się rozmyć do postaci elementu instalacji wizualno-dźwiękowej, wydaje się mieć duży wpływ na strukturę i brzmienie nowego materiału.
Doświadczenia skupione na minimalnej aktywności muzyków budujących przestrzenne, otwarte kompozycje o dronowym charakterze – wzbogacone o puls i prostą wręcz plemienną rytmikę rodem ze scen klubowych – tworzą nową jakość w twórczości zespołu, znacząco odmienną od poprzedniej noise-rockowej płyty.
RESINA
Resina to solowy projekt Karoliny Rec. Kompozytorka i wiolonczelistka znana jest polskiej publiczności ze współpracy z długą listą różnorodnych artystów: od Macieja Cieślaka przez Huberta Zemlera do Zamilskiej. Od 2016 roku podąża jednak własną artystyczną ścieżką, skupiając się na swoim solowym projekcie. Jej drugi album „Traces” rozszerza znacząco jej paletę dźwięków, na którym Resina eksploruje nie tylko transcendentne dźwiękobrazy zapętlonego i twórczo przetworzonego brzmienia wiolonczeli, ale również pozbawione słów ścieżki wokalne i rytmiczne. Swoje inspiracje czerpie ona ze swoistej obsesji na punkcie ruin obiektów sakralnych, obserwowanych przez nią uważnie wspomnień, świadectw ocalałych z przemocy i spustoszeń spowodowanych przez czas – wszelkich zjawisk związanych z pominięciem lub deformacją. 31 Maja 2019 nakładem 130701 / Fat Cat Records ukaże się EP z remixami, którymi autorami są: Lotic, Ben Frost, Abul Mogard oraz Ian William Craig.
ENABLERS
Historia Enablers zaczęła się w chwili, gdy Pete Simonelli poprosił gitarzystę Kevina Thomsona (grał w Timco i Nice Strong Arm) do współpracy w nietypowym projekcie połączenia muzyki ze „spoken word”. Joseph F. Byrnes przyjął zaproszenie do gry na bębnach a do zespołu dołączył również gitarzysta Joe Goldring (współpracował ze Swans, Toiling Midgets i Steve’m Von Till). Ich pierwszy album „End Note” (wydany przez Neurot Recordings) ujawnił cechy do tej pory niespotykane na scenie rockowej i „spoken word”, zdefiniowane poprzez flirt ciężkich brzmień i dźwiękowych improwizacji. Kolejny album, wydany w 2006 r. „Output Negative Space” (Neurot Recordings) pokazał pełny potencjał zespołu. Płyta była odważniejsza muzycznie i bardziej innowacyjna niż „End Note”. Na płycie „Blown Realms and Stalled Explosions”, Enablers ewoluuje jeszcze bardziej. Enablers pokazują nowy kierunek dla „spoken word’. Proza i poezja Pete Simonelli jest misternie wpleciona w dynamiczną grę gitarzystów, Joe Goldringa i Kevina Thomsona oraz przerywana przez kompulsywne i precyzyjne bębnienie Douga Scharina. Muzycznie, rozpiętość kompozycji na płycie sięga od melodyjnego minimalizmu aż po ciężkie, trudne rytmicznie gąszcze dźwięku. W 2015 ukazała się płyta „The Rightful Pivot”. Douga Sharina zastąpił Sam Ospovat, grający miedzy innymi z tUnE yArDs i PIKI.
14 czerwca jest dniem premiery najnowszej płyty „Zones”
LABORATORIUM PIEŚNI
Laboratorium Pieśni – Song Laboratory (world/etno/spiritual/mystic folk music) to trójmiejski, kobiecy zespół pieśniarek, powstały w 2013 roku. Grupa śpiewa i aranżuje tradycyjne pieśni polifoniczne: ukraińskie, bułgarskie, białoruskie, serbskie, albańskie, bośniackie, polskie, a także gruzińskie, skandynawskie, oksytańskie i wiele innych. Pieśni Świata wykonują zarówno a capella, jak i przy akompaniamencie bębnów szamańskich i innych etnicznych instrumentów (m.in. shruti box, dzwonków, przeszkadzajek, fletu, kalimby, mis, gongu), wnosząc w pieśni tradycyjne nową aranżację, przestrzeń improwizacji głosowych, inspirowanych dźwiękami natury, często intuicyjnych, dzikich, kobiecych. Materiał pieśniarski przechodzi swoistą drogę ze źródła: pieśni są zazwyczaj przywożone z różnych regionów Polski, Europy i Świata przez członków zespołu, następnie zostają opracowywane w procesie warsztatowym i na próbach, by w końcu ukazać się w nowej odsłonie – tradycyjnej lub wzbogaconej, aranżowanej.
Grupa tworzy także spektakle, w których tradycyjne pieśni opowiadają o odchodzących obrzędach, m.in. „Pory Roku” (2012), „Puste Noce – Pieśni, które już się kończą” (2014).
Zespół brał udział w projektach z udziałem cenionych polskich muzyków, m.in. projekt „Czarna Polana” z Kayah i kompozytorem Atanasem Valkovem, udział w nagraniach płytowych i koncertach „Good L.U.C.K” artysty L.U.C. Zespół z koncertami i warsztatami odwiedził już ponad 15 krajów (m.in. USA, Indie, Anglia, Niemcy, Szwajcaria, Hiszpania, Islandia, Dania, Belgia, Holandia, Francja, Czechy). Teledysk z białoruską pieśnią „Sztoj pa moru” osiągnął ponad 5 mln wyświetleń, a na Facebooku grupę śledzi ponad 125 tysięcy fanów.
Głosy zespołu: Alina Jurczyszyn, Kamila Bigus, Lila Schally-Kacprzak, Iwona Bajger, Magda Jurczyszyn, Alina Klebba, Karolina Stawiszyńska.
https://laboratoriumpiesni.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/laboratoriumpiesni/
http://youtube.com/laboratoriumpiesni
http://instagram.com/laboratoriumpiesni
Wszystkie wydarzenia w ramach Wianków – Święta Muzyki są bezpłatne i otwarte.