”Muzyka w czasie smutku jest jak przypowieść w niestosownej chwili”. Tak głosi Pismo Święte (Mądrość Syracha 22:6), sugerując, że w obliczu śmierci pogrążamy się w milczeniu. Pomimo tej biblijnej przestrogi, muzyka towarzyszyła stale odchodzeniu średniowiecznych i wczesnonowożytnych chrześcijan, począwszy od chwili umierania, a skończywszy na ostatnich obrzędach nad grobem. Śpiewy chorałowe, psalmy pokutne, litanie, motety przeplatały się podczas całego rytuału w głęboko symboliczny sposób.
Paweł Szamburski, Tomasz Pokrzywiński oraz Michał Górczyński przeistaczają ten dawny muzyczny rytuał: kilkusetletnie śpiewy chorałowe rozbijają się na małe odcinki, stale zmieniający się kontrapunkt wczesnej polifonii imploduje w minimalizm. To, co pozostało, to współczesna medytacja nad śmiercią. Ars moriendi według Bastardy jest podróżą przez paradoksalne emocje istoty ludzkiej, zawieszonej gdzieś między rozpaczą i nadzieją.
Po nabożeństwie, ci którzy pozostali, zadają sobie pytanie: „Któż uczyni oczy nasze fontanną łez?” (Quis dabit oculis nostris fontem lacrimarum), wspominając swoją stratę. Żałoba oznacza koniec, lecz interpretacje Bastardy wskazują również na nowy początek pokoju i ostatecznie, ciszy.”
Antonio Chemotti
BASTARDA to zespół powołany do życia przez klarnecistę Pawła Szamburskiego oraz wybitnych instrumentalistów – Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela) oraz Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy). Artyści podejmują odważną próbę reinterpretacji muzyki dawnej oraz stworzenia na jej podstawie autorskiego języka dźwiękowego. Unikalne brzmienie klarnetu kontrabasowego w połączeniu z wiolonczelą nadaje utworom głęboki, medytacyjny charakter tworząc zarazem mocną podstawę harmoniczną i rytmiczną dla ekspozycji średniowiecznych tematów, pieśni chorałowych, motetów, litanii.
Na debiutackiej płycie „Promitat eterno” (Lado ABC 2017) Bastarda podejmuje wątki muzyki średniowiecznej, a konkretnie pieśni i motetów Piotra Wilhelmiego z Grudziądza (1392 – ok. 1480) jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej iWschodniej. Napisał on kilkadziesiąt utworów religijnych i świeckich 2-, 3-, 4- i 5-głosowych.
Większość kompozycji to kilku tekstowe motety łacińskie, podpisywane charakterystycznym akrostychem – Petrus. Muzycy posiłkując się metodą „viola bastarda”, czyli swobodnych skoków między kolejnymi głosami pieśni, improwizując wokół średniowiecznych melodii – osiągnęli niezwykle oryginalny głos w interpretPo niespełna dwóch latach zespół Bastarda zrealizował nagranie drugiego albumu „Ars moriendi” (Lado ABC 2019) w całości poświęconemu tematowi śmierci oraz ceremonii pogrzebowej. Opieka merytoryczna oraz dobór repertuaru przygotowane zostały przez wybitnego muzykologa Antonio Chemottiego.
BILETY : 25 zł przedsprzedaż, 30 zł w dniu koncertu
www.szamburski.bandcamp.com //
www.facebook.com/bastardatrio //
www.ladoabc.comacji muzyki Piotra z Grudziądza.