ALL INCLUDED
Urodzony w 1966 roku wirtuoz saksofonu Martin Küchen w młodości grał na perkusji, a potem, za namową rodziców, został zmuszony do „wybrania” fletu. Temperowanie buntowniczego charakteru młodego muzyka przyniosło jednak odwrotne skutki: mając 13 lat Küchen rozpoczął karierę wokalisty w zespole rockowym, a wkrótce potem zainteresował się grą na saksofonie. O szwedzkim saksofoniście mówi się, że to jeden z najbardziej niezwykłych improwizatorów w Europie i bezkompromisowych muzyków, ale jest również kompozytorem muzyki filmowej i teatralnej, oraz autorem instalacji dźwiękowych. Znamy go też z projektów Angles 9, Trespass Trio, Fracture Mechanics czy KTHKTT-ensemble.
Na Krakowskiej Jesieni Jazzowej Martin Küchen występował już zarówno solowo (2012) jak i z ognistym składem Angles 8 (2015), a All Included mieliśmy okazję usłyszeć także w 2012 roku. To zawadiacki, drapieżny jazz, energią ocierający się nawet o punk. Ostatnim wydawnictwem tego przekornego skandynawskiego kwintetu jest Satan In Plain Clothes (2015, wyd. Clean Feed). Stefan Wood pisał pochlebnie o płycie na blogu The Free Jazz Collective: “(…) świetny album, połączenie stylów i wpływów pełne oryginalności i pomysłowości”.
Küchen jest niekwestionowanym liderem tej formacji, ale jej siła leży we wspólnej wizji muzyków i ich doświadczeniu w kolaboracji przy wcześniejszych projektach. Norweski trębacz Thomas Johansson, kontrabasista Jon Rune Strøm i perkusista Tollef Østvang grają razem w Friends & Neighbors. Ich debiut, No Beat Policy (wyd. Øra Fonogram, 2011), wpisuje się w podobną co All Included estetykę żywiołowego, politycznie zaangażowanego amerykańskiego free jazzu rodem z lat sześćdziesiątych, mającego jednak w sobie coś wyjątkowo współczesnego i nietuzinkowego. Puzonista Mats Äleklint współpracował z Küchenem w Angles i Angles 8 na wydanych przez Clean Feed płytach Every Woman is a Tree (2008) i By Way of Deception (2012).
Martin Küchen – saxophones (Szwecja)
Thomas Johansson – trumpet (Norwegia)
Mats Äleklint – trombone (Szwecja)
Jon Rune Strøm – double bass (Norwegia)
Tollef Østvang – drums (Norwegia)
MCPHEE/EDWARDS/KUGEL
20 października będziemy mieć okazję spotkać się w klubie Alchemia z artystami naprawdę dużego kalibru. Wystąpi bowiem trio, na czele którego staje niekwestionowana legenda światowego free jazzu – saksofonista, eksperymentator, improwizator, którego specjalnie nie ma potrzeby przedstawiać – Joe McPhee. Blisko osiemdziesięcioletni muzyk tworzy od ponad pół wieku, mając na swoim koncie kilkadziesiąt albumów i współpracę z największymi nazwiskami jazzu improwizowanego. Krakowska publiczność z pewnością ciągle ma w pamięci wcześniejsze wizyty muzyka – jak choćby udział w projekcie Nu Ensemble, który wziął na warsztat dorobek Franka Zappy, czy wspólny występ z Mikołajem Trzaską i Jayem Rosenem, uwieczniony zresztą na płycie Intimate Conversations.
Tym razem na scenie towarzyszyć mu będą kolejni nietuzinkowi awangardziści: Klaus Kugel, niemiecki perkusista, znany choćby ze współpracy z Kenem Vandermarkiem, oraz John Edwards – brytyjski kontrabasista mający na koncie wspólne występy m.in. z Peterem Brötzmannem czy Charlesem Gayle.
Wspólny projekt muzyków doczekał się już wydawnictwa. Journey to Parazzar zarejestrowano podczas zeszłorocznego występu muzyków w ukraińskim Zaporożu, a wydano nie gdzie indziej jak w krakowskim wydawnictwie NotTwo Records. Album wypełniają cztery kompozycje, w tym dwie żywiołowe improwizacje, mające swój początek i koniec w bezkompromisowym, energetycznym free jazzie, sporadycznie przełamywanym minimalistycznymi plamami dającymi chwile wytchnienia, dodatkowo podkreślając kunszt muzyków. Płyta z pewnością potwierdziła silną pozycję trójki artystów na światowej scenie free jazzu. I takiej właśnie muzyki możemy się spodziewać październikowego wieczoru w krakowskiej Alchemii.
Joe McPhee (USA) – saxophone, trumpet
John Edwards (Anglia) – bass
Klaus Kugel (Niemcy) – drums
Bilety: 40 zł przedsprzedaż, 50 zł w dniu koncertu