Adam Pierończyk:
Saksofonista, kompozytor, lider i producent muzyczny urodzony w Elblągu. Ukończył Akademię Muzyczną w Essen, rozpoczynając swoją karierę w Niemczech.
Koncertował i nagrywał z artystami tej miary, co Sam Rivers, Archie Shepp, Miroslav Vitouš, Bobby McFerrin, Tomasz Stańko czy Avishai Cohen. W swoim dorobku ma 20 nominacji do nagrody Fryderyk i dwie zdobyte statuetki. Komponuje na potrzeby teatru.
Był dyrektorem artystycznym m.in. Sopot Jazz Festival, a od 2019 r. pełni funkcję dyrektora artystycznego i artysty-rezydenta Festiwalu Jazz Juniors w Krakowie.
Saksofonista, kompozytor, lider i producent muzyczny urodzony w Elblągu. Ukończył Akademię Muzyczną w Essen, rozpoczynając swoją karierę w Niemczech.
Koncertował i nagrywał z artystami tej miary, co Sam Rivers, Archie Shepp, Miroslav Vitouš, Bobby McFerrin, Tomasz Stańko czy Avishai Cohen. W swoim dorobku ma 20 nominacji do nagrody Fryderyk i dwie zdobyte statuetki. Komponuje na potrzeby teatru.
Był dyrektorem artystycznym m.in. Sopot Jazz Festival, a od 2019 r. pełni funkcję dyrektora artystycznego i artysty-rezydenta Festiwalu Jazz Juniors w Krakowie.
Przeczytaj:
https://jazzpress.pl/…/mistrzowie-polskiego-jazzu-vol-3…
www.adampieronczyk.net
***
Pianista Dominik Wania dołączył do elitarnego grona artystów nagrywających dla ECM Records, a sygnowany jego nazwiskiem „Lonely Shadows” to pierwszy w historii solowy album polskiego muzyka wydany przez tę najbardziej prestiżową wytwórnię jazzową na świecie.
Jesienią 2019 roku, podczas dwudniowej sesji nagraniowej w Lugano Dominik Wania postawił na pełną improwizację. Do sali koncertowej szwajcarskiego radia przyszedł bez przygotowanych wcześniej utworów, czy nawet szkiców kompozycji. Dzięki temu słuchając płyty „Lonely Shadows” jesteśmy świadkami procesu tworzenia, który jest zupełnie unikalny.
Na drugi autorski album polskiego pianisty fani musieli czekać aż siedem lat. Tyle czasu minęło od głośnego debiutu – płyty „Ravel” nagranej w trio, która została obsypana nagrodami, m.in. dwiema statuetkami Fryderyk (w kategoriach Jazzowy Album Roku i Jazzowy Debiut Roku) oraz nagrodą TVP Kultura „Gwarancje Kultury”. I tym razem czołowy polski pianista jazzowy nie rezygnuje z wyraźnych wpływów kompozytorów klasycznych, takich jak Maurice Ravel, Siergiej Prokofiew, Aleksandr Skriabin, czy Erik Satie. Muzyka Wani jest pomostem położonym między czystą wolnością improwizacji, wywodzącej się z muzyki jazzowej, a pianistyką przesiąkniętą europejską muzyką klasyczną. Podobnie jak nowy album, tak i solowe koncerty artysty są zaproszeniem do odkrycia świata dźwięków budowanego zgodnie z zasadą „tu i teraz”.
Dominik Wania rozpoznawalność na muzycznym rynku zaczął zdobywać grając u boku Tomasza Stańko. Zaproszenie od legendarnego jazzmana otrzymał zaraz po skończeniu studiów w New England Conservatory of Music w Bostonie. Podczas czteroletniej współpracy z trębaczem, w jego zespole, Wania poznał swojego kolejnego muzycznego partnera – saksofonistę Macieja Obarę, którego kwartet współtworzy do dziś. Jedna z najważniejszych polskich formacji ostatnich lat pozwoliła pianiście rozwinąć swój talent i rozpocząć karierę międzynarodową. Wraz z zespołem Obary odwiedził najlepsze jazzowe sale i festiwale na świecie, a także nagrał sześć płyt, z czego dwie ostatnie również znalazły się w katalogu ECM Records. Wania działa wielotorowo, bo poza występami i nagraniami w licznych jazzowych konstelacjach, poświęca się też pracy dydaktycznej w murach Akademii w Krakowie i Katowicach, a także nagrywa muzykę filmową we współpracy ze Zbigniewem Preisnerem.
https://jazzpress.pl/…/mistrzowie-polskiego-jazzu-vol-3…
www.adampieronczyk.net
***
Pianista Dominik Wania dołączył do elitarnego grona artystów nagrywających dla ECM Records, a sygnowany jego nazwiskiem „Lonely Shadows” to pierwszy w historii solowy album polskiego muzyka wydany przez tę najbardziej prestiżową wytwórnię jazzową na świecie.
Jesienią 2019 roku, podczas dwudniowej sesji nagraniowej w Lugano Dominik Wania postawił na pełną improwizację. Do sali koncertowej szwajcarskiego radia przyszedł bez przygotowanych wcześniej utworów, czy nawet szkiców kompozycji. Dzięki temu słuchając płyty „Lonely Shadows” jesteśmy świadkami procesu tworzenia, który jest zupełnie unikalny.
Na drugi autorski album polskiego pianisty fani musieli czekać aż siedem lat. Tyle czasu minęło od głośnego debiutu – płyty „Ravel” nagranej w trio, która została obsypana nagrodami, m.in. dwiema statuetkami Fryderyk (w kategoriach Jazzowy Album Roku i Jazzowy Debiut Roku) oraz nagrodą TVP Kultura „Gwarancje Kultury”. I tym razem czołowy polski pianista jazzowy nie rezygnuje z wyraźnych wpływów kompozytorów klasycznych, takich jak Maurice Ravel, Siergiej Prokofiew, Aleksandr Skriabin, czy Erik Satie. Muzyka Wani jest pomostem położonym między czystą wolnością improwizacji, wywodzącej się z muzyki jazzowej, a pianistyką przesiąkniętą europejską muzyką klasyczną. Podobnie jak nowy album, tak i solowe koncerty artysty są zaproszeniem do odkrycia świata dźwięków budowanego zgodnie z zasadą „tu i teraz”.
Dominik Wania rozpoznawalność na muzycznym rynku zaczął zdobywać grając u boku Tomasza Stańko. Zaproszenie od legendarnego jazzmana otrzymał zaraz po skończeniu studiów w New England Conservatory of Music w Bostonie. Podczas czteroletniej współpracy z trębaczem, w jego zespole, Wania poznał swojego kolejnego muzycznego partnera – saksofonistę Macieja Obarę, którego kwartet współtworzy do dziś. Jedna z najważniejszych polskich formacji ostatnich lat pozwoliła pianiście rozwinąć swój talent i rozpocząć karierę międzynarodową. Wraz z zespołem Obary odwiedził najlepsze jazzowe sale i festiwale na świecie, a także nagrał sześć płyt, z czego dwie ostatnie również znalazły się w katalogu ECM Records. Wania działa wielotorowo, bo poza występami i nagraniami w licznych jazzowych konstelacjach, poświęca się też pracy dydaktycznej w murach Akademii w Krakowie i Katowicach, a także nagrywa muzykę filmową we współpracy ze Zbigniewem Preisnerem.