Koncert odbędzie się w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” Al. Marii Konopnickiej 26
Fujii to postać, której rola i wartość jest niepodważalna zarówno dla krytyków, jak i słuchaczy: to jedna z najciekawszych postaci w świecie współczesnego jazzu. „Wirtuozerska improwizatorka, oryginalna w środkach wyrazu kompozytorka” – napisał o niej John Fordham w brytyjskim „Guardianie”.
Japonka ma w dorobku ponad 50 albumów studyjnych i koncertowych. Pochodząca z Tokio artystka z powodzeniem łączy jazz, muzykę współczesną, avant-rocka i tradycyjną muzykę japońską w świeżą, innowacyjną mieszankę. Trudno autorską twórczość Fujii pomylić z innym kompozytorem.
Od kiedy w 1996 r. ukończyła bostońskie New England Convervatory od Music, Fujii stawała na czele wielu wpływowych ansambli współczesnej muzyki improwizowanej. Jako trio występowała z kontrabasistą Markiem Dresserem i perkusistą Jimem Blackiem. Ich wspólne nagrania konsekwentnie trafiały do recenzenckich zestawień najlepszych płyt roku. W 2001 r. pojawiła się w avant-rockowym kwartecie, w którym towarzyszyli jej Takeharu Hayakawa, Tatsuya Youshida i Natsuki Tamura. Z Tamurą tworzą zresztą parę nie tylko w muzyce, ale i w życiu. Jest też członkinią Larry Ochs’ Sax & Drumming Core.
„Granie w różnych zespołach często jest inspirujące w nieprzewidywalny sposób. Pojawiają się pomysły, które później realizuję z innymi muzykami” – mówiła niegdyś dyrektorowi KJJ Markowi Winiarskiemu podczas rozmowy.
Fujii jest też jedną z najbardziej uznanych na świecie kompozytorek piszących dla dużych jazzowych ansambli.
Właśnie w tej roli wystąpi przed krakowską publicznością 15 października w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.
Utwór „Satoko Fujii com-impro for large ensemble” japońska kompozytorka i pianistka przygotowała specjalnie dla Krakow Improvisers Orchestra. Będzie to trzyczęściowa suita: Com-impro 1, Peace oraz Com-impro 2. Pierwsza i ostatnia część będą improwizacją ustrukturyzowaną.
„Improwizacja ustrukturyzowana polega na tym, że muzycy nie improwizują w zupełnej swobodzie. Podlegają pewnym regułom czy strukturom. Na przykład, zespół zostaje podzielony na sekcje i każda z nich ma swojego lidera.
Z dyrygentem mogą mieć umówione znaki, system gestów, który odnosi się do różnych elementów muzycznych, jak tempo, głośność czy faktura. System jest znany, ale to jak muzykom pozostawia się ich interpretację” wyjaśnia Paulina Owczarek, dyrygentka i saksofonistka Krakow Improvisers Orchestra.
Muzycy otrzymali już od kompozytorki nuty oraz instrukcje.
Owczarek zresztą występowała już z Fujii. – Miałam przyjemność uczestniczyć w podobnym jej projekcie w Berlinie. Uważam, że jej kompozycje na duże składy są kapitalne. Tym bardziej cieszę się, że udało się ją namówić do współpracy – dodaje Paulina Owczarek, która w secie z Fujii zagra na saksofonie altowym.
W drugim secie koncertu Krakowską Orkiestrą Improwizatorów dyrygować będzie sama Owczarek. – Improwizacja jest dla mnie najbardziej swobodnym i twórczym podejściem do działań z dźwiękiem. Myślę, że cała orkiestra podziela ten pogląd. Dlatego nigdy nie przygotowuję sobie dyrygowania przed koncertem – opowiada krakowska saksofonistka i kompozytorka.
Krakow Improvisers Orchestra to grupa, a zarazem muzyczna przestrzeń współpracy między muzykami improwizującymi z wielu środowisk. Są to muzycy akademiccy i nie związani z uczelniami, specjalizujący się w muzyce freejazzowej, jak i eksperymentalnej. Łączy ich wolna improwizacja. Razem wykonują improwizacje dyrygowane i partytury graficzne.
SATOKO FUJII & KRAKOW IMPROVISERS ORCHESTRA
„Satoko Fujii Com-Impro For Large Ensemble”
SKŁAD:
Satoko Fujii (JPN) – conducting
Paulina Owczarek(PL) – baritone saxophone/ conducting
Tomek Chołoniewski(PL) – drums
Brianne Curran(AUS) – violin
Malwina Kołodziejczyk(PL) – tenor saxophone
Wiktor Krzak(PL) – bassoon
Sebastian Mac(PL) – guitar
Adam Nyk(PL) – vocal
Ernest Ogórek(PL) – bass
Adam Stodolski(PL) – bass
Aleksander Wnuk(PL) – drums
Patryk Zakrocki(PL) – viola
Bilety: 15 zł przedsprzedaż, 20 zł w dniu koncertu
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” Al. Marii Konopnickiej 26
Pierwsza część koncertu potrwa około 40-50 minut, druga nieco ponad pół godziny