Znajdziecie na niej wszystko to, co przyciągnęło nas do muzyki tradycyjnej: prostotę formy, szczerość wypowiedzi, żywiołowość, entuzjazm, taneczność oraz nasz zachwyt nad odkryciem na miarę nowego lądu.
Tym odkryciem jest dla nas „muzyka Kielecczyzny” z jej melodycznymi meandrami, rozległą gamą barw i brzmień, muzyka która bywa niezwykle radosna, a czasem niezmiernie żałośliwa. Największym skarbem okazał się grający z nami na płycie mistrz i nauczyciel, krynica pamięci i wulkan energii, multiinstrumentalista i lider słynnej niegdyś kapeli – STANISŁAW WITKOWSKI.
Kapela braci Witkowskich ogrywała wesela i zabawy taneczne na wschód od Kielc, w okolicach Łagowa i Opatowa. W repertuarze mieli zarówno melodie tradycyjne, nazywane tam „chłopami” bądź „śpiwami”, jak też polki i modne wówczas przeboje – wiejsko-miejskie tanga, walczyki, fokstroty.
Do tego pięknego okresu nawiązuje nasza muzyczna narracja – „Dansing”
Jako Tęgie Chłopy od kilku lat praktykujemy ten repertuar na potańcówkach i zabawach, na wsi i w miastach, w rozbudowanym składzie instrumentalnym (mocna sekcja dęta!).
To muzyka odnaleziona w tradycji, lecz na wskroś aktualna – żywiołowa i nasycona emocjami taneczna nuta grana przez współczesną młodzież.
Zapraszamy do tańca!
Wstęp 30 zł
Skład kapeli:
Maniucha Bikont – tuba, śpiew
Maciej Filipczuk – skrzypce
Ewa Grochowska – skrzypce, śpiew
Mateusz Kowalski – akordeon
Michał Maziarz – skrzypce
Dorota Murzynowska – baraban
Szczepan Pospieszalski – trąbka
Stanisław Witkowski – saksofon altowy, klarnet (w trasie, jeśli zagra to w zależności od możliwości zdrowotnych – gościnnie i niezapowiedzianie
Michał Żak – klarnet
Marcin Żytomirski – skrzypce
Recenzje:
Etnosystem, Kaśka Paluch
http://etnosystem.pl/muzyka/recenzje/9527-tegie-chlopy-dansing-recenzja
***
W płycie Tęgich Chłopów zachwyca mnie odkrycie na nowo urody muzyki z remiz strażackich i wesel Kielecczyzny. To oberki i fokstroty, chłopy, nostalgiczne tanga i walce, grane (i śpiewane) w dużych dętych składach. Fantastycznie zagrana muzyka lekceważonej prowincji, grana do tańca poważnie, ale z poczuciem humoru. To pionierskie przedsięwzięcie.
Andrzej Bieńkowski
Działalność kapeli to fenomen, nie tylko muzyczny. Chłopami kieruje przekonanie, że muzyka ta nie jest eksponatem ze skansenu kultury ludowej, ale że jej siła wiąże się z walorami czysto estetycznymi i ogromnym ładunkiem emocjonalnym, zachowanym w pamięci ludzi.
Ów pozytywny ładunek, energia, jaką ma w sobie ta muzyka jest wciąż do ,odtworzenia, odzyskania, umieszczenia w kontekście współczesnym.
Marcin Pospieszalski
LINKI VIDEO:
Najnowszy klip – GĄSACKI
Wszystko o Kulturze, TVP 2
Culture.pl o Tęgich
BIOGRAM ZESPOŁU
Kapela Tęgie Chłopy kontynuuje tradycje muzyki tanecznej Kielecczyzny w jej autentycznej i niestylizowanej formie. Repertuarem i instrumentarium nawiązuje do najlepszych wzorów – tradycyjnych kapel ogrywających dawniej wesela i wiejskie zabawy w okolicach Łagowa i Opatowa, m.in. kapeli braci Witkowskich z Orłowin, Krakowiaków ze Zbelutki, Antoniego Witkowskiego z Cisowa i wielu innych.
Nazwa zespołu jest muzyczną deklaracją: Chłopy grają przede wszystkim kieleckie „chłopy” – trójmiarowe, śpiewne melodie typowe dla wschodniej Kielecczyzny, zwane także „światówkami” lub „śpiwami”. Tęgie Chłopy chcą grać do tańca tak, żeby „sufit się podnosił” – jak to się ponoć zdarzało na zabawach ogrywanych przez słynną kapelę braci Witkowskich. W podnoszeniu sufitu wydatnie pomaga obecność mocnej sekcji dętej – trąbki, klarnetu i tuby.
Kapelę tworzą muzycy zaangażowani w organizację Kieleckiego Taboru Domu Tańca w Sędku koło Łagowa (2013, 2014). Większość z nich współtworzy wiele cenionych projektów muzycznych i działań animacyjnych w świecie polskiej muzyki tradycyjnej.
Starając się dotrzeć do najstarszego repertuaru Kielecczyzny, członkowie kapeli przejechali wspólnie setki kilometrów w poszukiwaniu muzykantów i śpiewaczek tego regionu. Wspólnie spędzają czas na nauce miejscowych melodii, goszcząc zwykle u klarnecisty Stanisława Witkowskiego, a także u śpiewaczek z Sędka i okolic – Marii Kowalik i Marii Gałki.
Kapela grała do tańca podczas zabaw tanecznych i festiwali muzyki tradycyjnej w całej Polsce – m.in. Wszystkie Mazurki Świata (Warszawa), Rozstaje (Kraków), Jarmark Jagielloński (Lublin), Dźwięki Północy (Gdańsk). W 2014 roku kapela wzięła udział w spektaklu Jacka Hałasa i Darka Błaszczyka „Orszak weselny/Żałobny rapsod“, zrealizowanym przez Polskie Radio. Wideo z koncertu:
http://www.polskieradio.pl/8/194/Artykul/1113761,Orszak-weselnyZalobny-rapsod-Zobacz-wideo-z-koncertu-
Muzyka Stanisława Witkowskiego i jego uczniów z kapeli Tęgie Chłopy pojawia się w jednym z odcinków programu „Szlakiem Kolberga” (TVP Kultura 2014):
W październiku 2015 nakładem wydawnictwa Muzyka Odnaleziona ukazała się pierwsza płyta Tęgich Chłopów 'Dansing’.
Kapela występuje w różnych konfiguracjach i rozmiarach.
Elastyczny skład kapeli:
Stanisław Witkowski, Michał Żak – klarnet
Maciej Filipczuk, Michał Maziarz, Marcin Żytomirski – skrzypce
Ewa Grochowska – skrzypce, śpiew
Mateusz Kowalski – akordeon
Szczepan Pospieszalski – trąbka
Dorota Murzynowska – baraban
Maniucha Bikont – tuba, śpiew
***
Maniucha Bikont
Śpiewaczka, antropolożka kultury, uczestniczka badań terenowych w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i w Rosji. Wokalistka zespołów Dziczka, Z Lasu, Niewte, zespołu śpiewaczego Ewy Grochowskiej oraz gościnnie Zespołu Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, kapeli Gęsty Kożuch Kurzu, Janusz Prusinowski Kompania i innych. Od 2008 roku uczestniczka projektów Jagny Knittel realizowanych na Polesiu. Kuratorka koncertów na festiwalu Wszystkie Mazurki Świata, członkini Polskiego Seminarium Etnograficznego, Forum Muzyki Tradycyjnej, stowarzyszenia Panorama Kultur. Doktorantka wydziału Artes Liberales na Uniwersytecie Warszawskim.
Maciej Filipczuk
Skrzypek, uczeń wiejskiego mistrza Kazimierza Mety. W ramach swoich poszukiwań muzycznych skupia się na przekazie bezpośrednim mistrz–uczeń oraz zgłębia tajniki archaicznych form muzycznych Mazowsza. Muzykant grający w formie in crudo do tańca oraz lider i współtwórca wielu projektów artystycznych inspirowanych muzyką tradycyjną. Stypendysta Ministra Kultury w ramach projektów „Mazurek Vulgaris“, „MetaMuzyka” i „Arche Vivum”. Twórca projektu Maciej Filipczuk & goście weselni, stawiającego na spotkanie tu i teraz, i na intensywność muzyki mierzoną ilością potu wyciśniętego z tancerzy.
Ewa Grochowska
Związana m.in. z Kapelą Braci Dziobaków z Woli Destymflandzkiej, zespołem Warszawa Wschodnia. Autorka i pomysłodawczyni przedsięwzięć edukacyjnych dotyczących tradycyjnej kultury muzycznej, współpracuje także z wieloma środowiskami związanymi z polską muzyką tradycyjną i kulturą ludową. Uczennica wybitnego skrzypka Jana Gacy z Przystałowic Małych.
Mateusz Kowalski
Bierze udział w wielu projektach muzycznych – jest członkiem kapeli Kowalski/Maziarz/Murzynowska; współpracuje m.in. z Adamem Strugiem, Monodią Polską i Maciejem Filipczukiem. Uczeń Jana Gacy.
Michał Maziarz
Skrzypek, uczeń Jana Gacy z Przystałowic Małych. Gra w kapeli Tęgie Chłopy oraz trio Kowalski/Maziarz/Murzynowska. Pomysłodawca i organizator Taboru Kieleckiego. W ramach stypendium Ministra Kultury 2014 zgłębiał muzykę wschodniej Kielecczyzny w bezpośrednim przekazie – ucząc się u skrzypka Jana Ogonowskiego z Glinian (ur. 1920) oraz klarnecisty Stanisława Witkowskiego z Opatowa (ur. 1934). Działa w Stowarzyszeniu To.pole organizując zabawy taneczne i warsztaty, współpracuje z wieloma inicjatywami z kręgu polskiej muzyki tradycyjnej.
Dorota Murzynowska
Kulturoznawczyni, badaczka kultury wiejskiej, gra w kapeli z Mateuszem Kowalskim i Michałem Maziarzem, uczestniczy w projektach związanych z popularyzacją muzyki tradycyjnej in crudo. Związana z ruchem domów tańca w Polsce, organizatorka Taborów, zaangażowana w projekt edukacyjny Wędrowny Uniwersytet Tradycji. Jej fascynacja kulturą tradycyjną rozpoczęła się w Siedmiogrodzie w 1999 roku. Od kilku lat po muzykę i taniec jeździ w Kieleckie i na Radomszczyznę, do regionu Kajoków. Uczennica Jana Gacy. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015).
Szczepan Pospieszalski
Członek zespołu Janusz Prusinowski Kompania, współpracuje z Adamem Strugiem (Monodia Polska i Strug Kompania), komponuje (m.in. dla Teatru Gardzienice). Występował także z Arką Noego, Raz Dwa Trzy, Deus Meus.
Michał Żak
Doświadczony instrumentalista, twórca czołowych zespołów reprezentujących nurt muzyki tradycyjnej oraz nią inspirowanych. Z zespołami Janusz Prusinowski Kompania, Lautari, Adama Struga i Grażyny Auguścik koncertuje na najważniejszych scenach muzycznych i festiwalach w kraju i za granicą. Gry na instrumentach dętych i ulubionego repertuaru uczył się we Francji, Armenii, Indiach, na Radomszczyźnie i pod Kielcami. Zdobyte umiejętności wykorzystuje w działalności edukacyjnej i kompozytorskiej. Współpracował m.in. z Januszem Olejniczakiem, Marcinem Pospieszalskim, Arturem Dutkiewiczem, Alimem Qasimovem, Yair Dalalem, Amine i Hamzą M’raihi, a także Fundacją Wszystkie Mazurki Świata, Polskim Radiem i Teatrem Narodowym.
Marcin Żytomirski
Skrzypek, animator kultury, miłośnik tradycji muzycznych i tanecznych centralnej Polski. Lider Stowarzyszenia „Dom Tańca”, organizator Taborów oraz zabaw tanecznych w Warszawie.
Chętnie jeździ na nauki do wiejskich muzykantów i tancerzy. Uczeń Jana Gacy.