Tworzą je brytyjski pianista Pat Thomas, szwedzki kontrabasista Joel Grip oraz najmłodszy w gronie, pochodzący z Francji perkusista Antonin Gerbal.
Rozdzieleni na co dzień pomiędzy Berlin, Paryż i Oxford muzycy tworzą abstrakcyjne formy muzyczne. To zbliża اسم do terytoriów przynależnych muzyce współczesnej. Thomas, Grip i Gerbal wypełniają je jednak dźwiękami, które przywołują brzmienie tradycyjnego jazzowego tria.
Muzyka اسم płynie, wstrząsana ładunkami wysokiego napięcia. To upodabniać ma ją do istoty natury – niepoznawalnej, nieprzewidywalnej w swych przejawach. Taki jest debiutancki krążek tria, „Nature in its inscrutability strikes back”, który z końcem sierpnia ukazał się nakładem Umlaut Records. Tytuł został zaczerpnięty z twórczości szwedzkiego pianisty jazzowego, zmarłego w 2005 r. Pera Henrika Wallina. Godzinny album został wyprodukowany przez Joela Gripa (który zadbał też o stronę graficzną wydawnictwa). Materiał zarejestrowano na początku czerwca minionego roku w paryskim studio pod okiem Pierre-Antoine’a Badarouxa. Efektowi końcowemu nie brak groove’u – gęstego w formie, wiedzionego przez muzyków do ekstremum.
08 września, godzina 20:00
Bilety 35 zł
O muzykach:
52-letni Pat Thomas uznawany jest za jedną z kluczowych postaci muzyki improwizowanej w Wielkiej Brytanii. Zaczynał jako ośmiolatek, łącząc naukę muzyki klasycznej z miłością do reggae. Kiedy jako nastolatek usłyszał na żywo kanadyjskiego pianistę Oscara Petersona, postanowił, że sam zacznie grać jazz. Wkrótce, w 1979 r. dał pierwsze improwizowane koncerty. Od 1986 r. występował jako członek grupy Ghosts, którą współtworzyli flecista i saksofonista Pete McPhail i perkusista Matt Lewis. Dziś w swojej muzyce łączy wpływy muzyki klasycznej, muzyki Karaibów skąd pochodzi jego rodzina i oczywiście jazzu. Thomas ma w swoim dorobku udział w ponad siedemdziesięciu różnych projektach muzycznych. Współpracował z takimi legendami, jak Derek Bailey, Tony Oxley, Evan Parker czy Phil Minton.
Szwed Joel Grip to człowiek-orkiestra i berlińczyk z wyboru. Po pierwszy instrument – gitarę basową – sięgnął jako dziecko. Dziś jazzowy kontrabasista, twórca filmów, producent i założyciel Umlaut Records jest jedną z istotnych postaci świata europejskiej muzyki improwizowanej. Jak przyznaje, wolność od schematów w muzyce przyniosła mu twórczość Matsa Gustafssona, z którą zetknął się jako szesnastolatek. „Poczułem szczerą radość i poczucie wolności w jego grze. Było to tak odległe od tego, czego uczono mnie w szkole” – wspominał po latach. Wkrótce po ukończeniu szkoły Grip zdecydował się wyjechać na studia do Baltimore. Wyjazd poszerzył jego muzyczne horyzonty, a wielu poznanych tam muzyków wydał później nakładem Umlaut. Od 2003 r. jest współorganizatorem festiwalu muzyki improwizowanej Hagenfesten w szwedzkiej miejscowości Dala-Floda. Obecnie pracuje z Mauricio Hernandezem pod szyldem Umlicht nad nowym filmem pełnometrażowym.
Antonin Gerbal to 29-letni perkusista i kompozytor z Paryża. Studiował muzykę w Konserwatorium Paryskim oraz filozofię w wyższej szkołę nauk społecznych EHESS. W 2009 r. Gerbal stał się jednym z twórców Umlaut France. Francuz używa środków perkusyjnych w sposób, który pozwala mu na dostęp do nowych form wyrazu w muzyce jazzowej, improwizowanej, jak i tej posiadającej zapis nutowy. W swoim dorobku ma współpracę z wieloma muzykami jazzowymi oraz występy w całej Europie, Rosji, Japonii i Stanach Zjednoczonych.