Piotr Damasiewicz / Luciana Rizzo & Guests

Piotr Damasiewicz & Luciana Rizzo
Goście: Marek Pospieszalski & Barbara Drazkov

3.07.2024   20:00

Bilety: 50zł www.alchemia.com.pl

Początek historii Luciany Rizzo i Piotra Damasiewicza zaczął się 2022r. w Wiedniu w klubie Celest na jednej ze słynnych poniedziałkowych sesji improwizowanych, zainicjowanych przez legendarnego, nieżyjącego już Marko Eneidiego. Połączył nas wiedeński perkusista Didi Kern, pełniący w tym czasie rolę gospodarza i kuratora, który zestawił nas ze znakomitym Mathiasem Loibnerem. Trio zaprezentowało improwizowany koncert zgodnie z tradycją miejsca, inicjujący poszczególne spotkania muzyczne. Tego wieczoru Luciana wspomniała o swoim życzeniu odwiedzenia Polski i chęci eksplorowania tutejszej sceny muzycznej. Zostaliśmy w stałym kontakcie i po 3 latach nadarzyła się świetna okazja aby wystąpić wspólnie na Avant Art Festival i zorganizowaniu przy okazji trasy w Polsce.

Duet ten to zestawienie dwóch zupełnie odmiennych osobowości wywodzących się z rożnych tradycji i stylów, u których zdecydowanymi elementami składającymi się na wspólny artystyczny język jest improwizacja i eksperyment.
ALCHEMIA
3.07 20:00

Artyści zagrają trasę z przedstawicielami polskiej sceny muzyki improwizowanej ( Wojtek Mazolewski, Michał Szamburski, Patryk Zakrocki, Grzegorz Lesiak, Kateryna Ziabliuk, Paweł Romańczuk, Barbara Drazkov ) w jednych z najważniejszych miejsc na muzycznej mapie Polski, takich jak Alchemia, Młodsza Siostra, Jazz na Dachu ( Osowska ), Święty Spokój Music Cafe, u Vincza, Galeria Toy Piano, Stara Kopalnia.
Luciana Rizzo
Luciana (ur. 1990, Buenos Aires) to kompozytorka, multiinstrumentalistka, performerka i producentka audiowizualna. Studiowała kompozycję z użyciem mediów elektroakustycznych na Uniwersytecie Quilmes w Buenos Aires. Komponowała muzykę dla różnorodnych zespołów prezentowanych na festiwalach elektroakustycznych, w klubach i instytucjach artystycznych w całej Argentynie.
Od 16 roku życia uczyła się perkusji, ale w końcu odnalazła swoje miejsce w muzyce eksperymentalnej. Jednym z jej głównych sposobów na twórczą ekspresję było La Máquina del Misterio, kobiece trio tworzące oryginalne piosenki i improwizujące. Brea, kolejny zespół współprowadzący, wykorzystuje wzmocnione przedmioty codziennego użytku, aby stworzyć atmosferę i środowisko do improwizacji. Jej interdyscyplinarny kolektyw Circuito C!nico prezentuje prace w przestrzeniach domowych z alternatywnymi sposobami ekspresji, poza konwencjonalnymi kanałami.
Jej pierwsza EP-ka Vientos Fatales (2015) zawiera gitarę akustyczną z otwartym strojem, głos i próbki elektroniczne. Do 2019 roku Luciana opracowała solowy występ na żywo z hybrydową perkusją, samplami, nagraniami terenowymi i głosem, aby skonstruować zarówno improwizowane pejzaże dźwiękowe, jak i piosenki. Praca ta była prezentowana w Museo de Arte Moderno de Buenos Aires i Usina del Arte.
Jako stypendystka Luciana niedawno zdobyła grant uniwersytecki na przeprowadzenie wywiadów z 25 argentyńskimi artystkami lub artystkami niebinarnymi zajmującymi się dźwiękiem na temat ich procesu twórczego i tożsamości płciowej we współczesnym krajobrazie muzycznym, czego efektem był podcast i osiem krótkich filmów dokumentalnych. W latach 2016-17 pracowała jako kuratorka Atom, miejsca sztuki dźwiękowej i muzyki eksperymentalnej w Buenos Aires. Obecnie jest asystentką reżysera-producenta przy reklamach, serialach telewizyjnych i filmach. Luciana kontynuuje badania oparte na praktyce, aby rozwijać swoją twórczość zarówno audiowizualną, jak i interdyscyplinarną. Jej najnowsza twórczość podejmuje tematykę zjawisk audiowizualnych w formie eksperymentalnych filmów wideo i poezji wideo.
Piotr Damasiewicz – kompozytor, trębacz, multiinstrumentalista, edukator, podróżnik oraz kurator międzynarodowych platform muzycznych. Oprócz studiów gry na trąbce kształcił się
w zakresie kontrabasu, fortepianu, klasycznego śpiewu – w tym chorału gregoriańskiego.
Studiował także dyrygenturę chóralną i kameralną, aranżację i kompozycję. W swojej twórczości sięga do języka jazzu, XX-wiecznej muzyki klasycznej, muzyki etnicznej, muzyki najnowszej, w tym europejskiej muzyki improwizowanej i eksperymentu.

Damasiewicz był reprezentantem Polski w czterech muzycznych platformach międzynarodowych: Take Five Europe, Jazz Playes Europe Laboratory, Art Meetings i Melting Pot Laboratory (Jazztopad). W dwóch ostatnich jako lider, kompozytor i instrumentalista rozwijał ideę otwartej improwizacji w zetknięciu z innymi dziedzinami sztuki.

Damasiewicz już od ponad dekady jest w nieustannej muzycznej i nie tylko ,,drodze”. Można powiedzieć, że charakteryzuje go bycie ,,w ciągłym ruchu”. Odwiedza różne miejsca, przestrzenie i kultury, tam tworzy generując różne połączenia dźwiękowe.
Jednymi z najważniejszych działań, na których się koncentruje, jak sam to określa, to podróże w głąb siebie i jednocześnie w głąb dźwięku. W 2019 roku jako pielgrzym-muzyk przebył samotnie drogę 4186 km na piechotę z granicy ukraińskiej do Santiago de
Compostela. Podczas półrocznej wędrówki zrealizował ponad 100 nagrań swoich solowych impresji w różnych przestrzeniach sakralnych, gdzie badał charakterystykę akustyczną wybranych miejsc. Rok wcześniej, wraz z partnerką Agnieszką Kabath mieszkał i nagrywał swoje improwizacje w starej kapliczce w Vin Sur Caramy w Prowansji, gdzie zanurzał się w
Kontemplacji, modlitwie i medytacji z dźwiękiem, rejestrując kilkadziesiąt godzin muzyki. Ciekawy poznania, podczas swojej drogi reaguje na interesujących ludzi, niekiedy wybitne indywidualności muzyczne. Te nieformalne, spontaniczne spotkania generują unikalne porozumienia na głębokim poziomie.
Obecnie działa w obrębie powołanej przez siebie wydawnictwa i fundacji L.A.S. listening and sounding, stworzoną na własne potrzeby projektowe, wydawnicze oraz koncertowo-warsztatowe, gdzie podejmuje zagadnienia związane z budowaniem świadomości jaką rolę ma dźwięk w przestrzeni życia.
Dotychczasowa współpraca
Artyści, z którymi Piotr Damasiewicz występował: David Murray, Jason Moran, James Carter, Tomasz Stańko, Lotte Anker, Magda Mayas, Phil Minton, Jeb Bishop, Andrzej Bauer, Dave Rempis, Michael Zerang, Paul Nilsen Lowe, Skalpel, Jon Falt, Satoko Fuji, Morihide Sawada, Hans Koch, Joker Nies, Kazuhisa Uhichashi, Rodrigo Amado, Zdzisław Piernik, Per Zanussi, Marcin Masecki, Cezary Duchnowski, Josh Sinton, Betina Wenzel, Wolfgang Reisinger, Eduardo Maraffa, Mathias Muche. Współpracował także z Maciejem Garbowskim i orkiestrą kameralną Aukso. Stale współpracuje z Maciejem Obarą i Dominikiem Wanią.
Ważniejsze miejsca i festiwale:
London Jazz Festival, North See Jazz Festival, Vancouver Jazz, Lincoln Center Dizzy’s Club, Tokyo Jazz Festival, Paris Banlieues Bleues Jazz Festival, Jazz Jamboree, Jazztopad, Menchester Jazz Festival, Krakowska Jesień Jazzowa, Warsaw Summer Jazz Days, Ad Libitum, Musica Polonica Nova, Music Biennale Zagreb, Solidarity Of Art, Isai Festival Chennai, Ars Musica, Java Jazz Festival, Music Biennale Zagreb, Bielska Zadymka Jazzowa, Euro Jazz Mexico.
Marek Pospieszalski – wybrany został przez prestiżowy niemiecki magazyn JazzThing na listę 25 najbardziej obiecujących muzyków w Europie („25 unerhörte kommende Großen”). Prowadzi własny oktet i kwartet. Ostatnie dwa lata, to absolutny przełom w twórczości Pospieszalskiego. Pod skrzydłami renomowanej portugalskiej wytwórni Clean Feed artysta wydał trzy albumy, które odbiły się szerokim echem na całym świecie, a on sam został uhonorowany tytułem Muzyka Roku 2022 w plebiscycie krytyków Jazz Forum.
Barbara Drazkov
Pianistka specjalizująca się w muzyce nowej i fortepianie preparowanym. Barbara studiowała w Polsce i w Niemczech, następnie przeprowadziła się do Hiszpanii oraz do Belgii, gdzie obecnie mieszka. Laureatka Grand Prix i Sound New Award na XIII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej w Krakowie [2009]. Współpracowała z takimi artystami jak: Agnieszka Duczmal, Paweł Mykietyn, Szymon Brzóska, Sidi Larbi Cherkaoui, Nicholas Lens, czy Manjunath BC. Występowała na festiwalach i w salach koncertowych całego świata, m.in.: Opera w Sydney, NCPA w Pekinie, Warszawska Jesień, Ars Musica w Brukseli, Auditorium w Rzymie.

Dodaj komentarz