19 WIOSEN & Afroporno

19 Wiosen powstało w Łodzi w 1993 roku i z wieloma długimi przerwami istnieje na scenie szeroko pojętej muzyki niezależnej – najpierw wydając własnym sumptem kasety, stopniowo dodając do swojej dyskografii płyty laserowe i winylowe – już prawie ćwierć wieku.

Od początku zespół tworzą Grzegorz „Fagot” Fajngold, znany dzisiejszym słuchaczom techno punka jako PROCESOR PLUS i kompozytor science-fiction elektro duetu DEMOLKA oraz Marcin Pryt, śpiewający autor słów (udzielający się też w projektach RUMORY ORKIESTRA, TRYP, 11), który z trzecim współzałożycielem 19 Wiosen, Franciszkiem Wiczem, niedawno opublikował płytę NIEBIESCY I KUTMAN „Skrzydło motyle”. W jej koncertowych przejawach uczestniczą również obecni muzycy 19 Wiosen, basista Piotr Andrzejewski i gitarzysta Aleksander Gemel. Tę od samego początku istnienia enigmatyczną miksturę różnych generacji i tożsamości, dopełnia perkusista Wojciech Czyszczoń występujacy w zespołach BRUNO SCHULZ i JUŻ NIE ŻYJESZ.

Twórczość 19 Wiosen trudno jednoznacznie określić, oprócz wyczuwalnej inspiracji kończącym dziś już ponad czterdzieści lat punkiem, na którego wpływ powołują się członkowie zespołu w wielu publicznych wystąpieniach, można dostrzec w wielowarstwowym przekazie 19 Wiosen taktykę zacierania śladów i mnożenia znaków zapytania.

Sami członkowie lubią nazywać swoją twórczość „aeropunkiem”, „punkiem niewiadomoco”, „punkiem poza czasem”, „spirytualem”, „samobójbrzmieniem”. Słychać tu bez wątpienia fascynację wczesnym big beatem i włoską piosenką z czasów świetności festiwalu w San Remo, klasyką garażowego punk i rhytm’n’bluesa. Te admiracje dźwiękowe połączone z tekstami opowiadającymi historie zwyczajnych ludzi w starciu z podniebnymi, często meta-kosmicznymi wyzwaniami, tworzą do dziś frapującą całość, utrzymującą zainteresowanie wiernej „aeropunk eskadry” na poziomie obserwowania najnowszych postów lub uczestnictwa w energetycznych koncertach.

Grają dla wszystkich, którzy ich zapraszają ale też też jak sami twierdzą: „dla marginesu na marginesie marginesu”.

Mimo tej ostentacyjnej dezynwoltury i całkowitego braku zainteresowania ze strony możnowładców światowego show biznesu, zespół wydaje w miarę systematycznie kolejne płyty, i właśnie we wrześniu 2017 r., Kosmopolitania Medjateka we współpracy z ANTENA KRZYKU i BDTA wydała najnowszy materiał 19 Wiosen „Cesarstwo Zwierząt” na płycie cd. Płytę zespół nagrał w Hasselhof Studio, a wyprodukował ją Paweł Cieślak, również były członek 19 Wiosen.

W styczniu 2018 roku w ANTENA KRZYKU ukazała się wersja „Cesarstwa Zwierząt” w postaci czarnej płyty gramofonowej.

BILETY 20 zł przedsprzedaż/ 25 zł na bramce w dniu koncertu 

 

https://19wiosenofficial.bandcamp.com/

https://www.facebook.com/19wiosen/

Fotografia: Dominik Figiel

 

AFROPORNO

Jeśli chcesz się przekonać jak zabrzmiałby wczesny Kenny Rogers jamujący z Turbonegro pod wpływem narkotyków na imprezie w Nashville to Afroporno jest dla Ciebie.

If you wanna know the sound of early Kenny Rogers jamming with the guys from Turbonegro doped with modern drugs partying in Nashville, then Afroporno is just for you.

afropornoband@gmail.com
www.facebook.com/afroporn69
https://afroporno.bandcamp.com

 

 

Fragmenty recenzji:

„…Słucham kolejnej płyty 19 Wiosen i mam wrażenie, ze twórcy mają pełną świadomość tego, że po ćwierć wieku działalności nie muszą nic nikomu udowadniać. Można kochać ten zespół albo nienawidzić, żadna pośrednia perspektywa się tu raczej nie sprawdzi (stąd też zastępy wiernych psycho-fanów). Ale pokażcie mi drugi band z ćwierćwieczem na karku, który nigdy nie popełnił rozboju na sztuce, wciąż trzyma fason, i mimo lecących lat zdaje się być ponad obiegiem czasu….”


Bartosz Nowicki

http://1uchem1okiem.blogspot.com/2017/09/nie-zasaniac-oczu-19-wiosen-cesarstwo.html

„…Otwarcie polityczny jest najlepszy utwór z płyty 19 Wiosen – antywojenne „LCD” – który działa znacznie mocniej niż jego odpowiedniki z czasów bigbitu. Wtedy bowiem, np. w „Te bomby lecą na nasz dom” Blackoutu i „Czy słyszysz płacz wietnamskich dzieci” Następców Tronów, śpiewano o wojnie w dalekim Wietnamie. Teksty o realnym zagrożeniu atomową apokalipsą byłyby nie na rękę komunistycznym władzom PRL.

Teraz Pryt bodaj jedyny raz zbroi się w ironię i śpiewa raźnie, jakby był na lekach: „Moje życie ma wreszcie sens/ wojna za progiem już jest/ kula czeka, by przebić hełm/ jestem ciałem, będę celem”. Niby to fantazja, ale szokująco mocna…”

JACEK ŚWIĄDER Gazeta Wyborcza  http://wyborcza.pl/7,113768,22328778,nowe-plyty-19-wiosen-i-muzyki-konca-lata-te-zespoly-wyszly.html?disableRedirects=true

 

„…Polski punk znów w ofensywie! Wystarczą szczerość, gniew i pełne zaangażowanie. Hipsterzy się krzywią, punkówy wiwatują. To, co od Siksy usłyszeliśmy po raz pierwszy, udowodnili też weterani z 19 Wiosen. Płyta „Cesarstwo Zwierząt” przyniosła sporo nowych muzycznych rozwiązań i bardzo świeże teksty Pryta, w tym otwierające się na perspektywy posthumanistyczne. To jedyny zespół, który śpiewając „hau hau” może wycisnąć łzy z oczu….”

JAN BIŃCZYCKI

http://popmoderna.pl/popmoderna-podsumowanie-2017/

Dodaj komentarz