Zapowiedź 8 Krakowskiej Jesieni Jazzowej

01 wrz 20:00
1332 dni temu niedziela
Zapowiedź 8 Krakowskiej Jesieni Jazzowej
Zbliża się jesień, a wraz z nią Krakowska Jesień Jazzowa - festiwal, który przez siedem lat istnienia stał się jedną z najważniejszych scen festiwalowych w Europie i na świecie. Jego gośćmi w tym czasie byli najciekawsi i najprężniej działający muzycy sceny improwizowanej z Peterem Brötzmannem, Anthony Braxtonem, Barry Guyem czy Kenem Vandermarkiem na czele. Odwiedzali oni Kraków z pojedynczymi koncertami, ale także jako artyści rezydenci.

Obok legend, w Krakowie byli i pojawią się także w tym roku, artyści młodsi, którzy dziś wyznaczają nowe kierunki rozwoju współczesnej, swobodnie improwizowanej muzyki.

Głównymi akcentami tegorocznej Krakowskiej Jesieni Jazzowej będą dwa tygodniowe bloki koncertowe – w październiku NU Ensemble Matsa Gustafssona i w listopadzie Reconance Kena Vandermarka.

Mats Gustafsson – zdaniem wielu krytyków jeden z najważniejszych dziś improwizatorów średniego pokolenia przyjeżdża do Krakowa na czele dwunastoosobowej orkiestry. Gustafsson stawał na krakowskiej scenie festiwalowej wielokrotnie. Grał m.in. z saksofonową, gwiazdorską formacją Sonore czy też słynnym The Thing.

Mats Gustafsson (phot. K.Penarski)

Mats Gustafsson (phot. K.Penarski)

Tym razem przywiezie ze sobą formację szczególną – od niemal dekady nie widzianą i nie słyszaną na światowych scenach – NU Ensemble. Znakomitą część formacji stanowią muzycy skandynawscy, wśród nich m.in. znana z The Thing sekcja rytmiczna Ingebrigt Håker-Flaten / Paal Nissen-Love oraz wirtuoz tuby Per-Âke Holmlander. Skład dopełniają znamienici goście z innych krajów. Usłyszymy więc austriackiego DJ’a Dietera Kovačiča (znanego jako dieb13), katalońskiego pianistę Agustí Fernándeza oraz dwóch wybornych muzyków z USA – reprezentującego młode pokolenie improwizatorów trębacza Petera Evansa oraz saksofonistę Joe McPhee, żywą legendę światowej sceny free-jazzowej.

Prace nad reaktywacją NU Ensemble trwały ponad dwa lata. Jesienią przyjedzie on do Krakowa nie tylko jako gwiazda wieńcząca pierwszą odsłonę festiwalu, ale również rodzaj workshop bandu. Będziemy więc mogli podziwiać go zarówno jako orkiestrę, jak też i zbiór małych składów, których występy podczas kolejnych czterech wieczorów w Alchemii będą preludium do wielkiego finału w Centrum Manggha.

Ken Vandermark (fot. K.Penarski)

Ken Vandermark (fot. K.Penarski)

Po dwu latach przerwy, w listopadzie, zagra także zespół w historii festiwalu wyjątkowo ważny – Resonance Kena Vandermarka – grupa ucieleśniająca jedną z najważniejszych idei festiwalu – kreowania artystycznych zdarzeń pomiędzy artystami pochodzącymi  z różnych krajów. Przez sześć lat istnienia, ten amerykańsko-szwedzko-ukraińsko-polski zespół, stał się jednym z najważniejszych regularnie działających, improwizujących, dużych ansambli na światowej scenie. Urodził się jednak tu, w Krakowie, tutaj też dokonał swoich pierwszych nagrań, utrwalonych zresztą przez krakowską Not Two Records w imponującym 10 płytowym boxie, dokumentującym zarówno pracę małych formacji, jak i wielki orkiestrowy finał. Podobnie będzie i tym razem. Resonance powraca na festiwal w odsłonach kameralnych oraz jako wielkoformatowy band, ale już w nieco innym składzie. Usłyszymy więc starych znajomych sprzed lat m.in. Tima Daisy’ego, Dave’a Rempisa, Michaela Zeranga, Stevea Swella, Mikołaja Trzaskę, a także muzyków mających nieco krótszy staż w słynnej grupie, jak choćby amerykański gitarzysta basowy Devin Hoff czy znany doskonale polskiej publiczności klarnecista Wacław Zimpel.

Nieodłączną częścią Krakowskiej Jesieni Jazzowej jest także prezentacja polskiej sceny improwizowanej, tym bardziej, że od lat staje się ona coraz silniejsza i pełna twórców, coraz śmielej zapisujących się w historii europejskiej muzyki improwizowanej. Wśród zaproszonych gości  znajdą się zarówno muzycy o już uznanej pozycji na rynku, jak również przedstawiciele nadchodzącego pokolenia polskich improwizatorów. Dokładną listę polskich gości festiwalu ogłosimy w najbliższych tygodniach.

Krakowski festiwal to jednak nie tylko koncerty, warsztaty, prezentacje muzyczne. Od lat impreza gromadzi także najważniejszych przedstawicieli świata mediów: słynnych dziennikarzy, redakcje prestiżowych czasopism czy organizatorów festiwali z Europy i świata. Przez lata zjeżdżali do Krakowa, jako miłośnicy muzyki improwizowanej. Od zeszłego roku, także jako paneliści Contemporary Music Agenda – instytucji powołanej jako szerokie forum dyskusyjne na temat muzyki, najbardziej interesujących kierunków jej rozwoju, jej miejsca w mediach i najskuteczniejszych sposobów promocji.

Wszystkie aktualne informacje dotyczące KJJ 2013 znajdziecie na stronie oficjalnej http://kjj-festiwal.pl/

Biografia: Mats Gustafsson

Biografia: Mats Gustafsson

Saksofonista

Gustafsson rozpoczął naukę od gry na flecie. Jako nastolatek grał w różnych jazz-rockowych i punkowych zespołach w rodzinnym Umeå. Z muzyką improwizowaną zetknął się w 1982 r. grając z perkusistą i wibrafonistą Kjellem Nordesonem. Wraz z nim oraz kontrabasistą Peterem Jansonem współtworzył w 1986 r. AALY Trio. Od 1985 r. […]

Biografia: Mikołaj Trzaska

Biografia: Mikołaj Trzaska

Kompozytor, saksofonista, klarnecista basowy.

Wybitny, polski, multiinstrumentalista. Grał ze sławami europejskiej i amerykańskiej sceny jazzowej. Jego zdaniem jedną z najważniejszych rzeczy w sztuce jest niezatracanie własnej indywidualności.

Biografia: Ken Vandermark

Biografia: Ken Vandermark

saksofonista, klarnecista

Od kilku lat, jeden z najważniejszych muzyków współczesnego jazzu. Rewelacyjnie sprawny saksofonista (przede wszystkim tenorowy) i klarnecista (przede wszystkim basowy). Jego gra na obu tych instrumentach, powoduje, że znaleźć się on powinien pośród najwybitniejszych przedstawicieli obu tych instrumentów we współczesnym jazzie. Winien być jednak postrzegany także jako animator jazzowej sceny. Wielość projektów, które prowadzi doprawdy imponuje.

Biografia: Wacław Zimpel

Biografia: Wacław Zimpel

klarnecista, klarnecista basowy, kompozytor

Klarnecista oraz kompozytor, obecnie jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich muzyków na światowej scenie muzyki improwizowanej. Ukończył z wyróżnieniem studia w klasie klarnetu prof. Zdzisława Nowaka w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Studiował również w Hochschule für Musik und Teather w Hannowerze w klasie klarnetu prof. Johannesa Peitza. Na polskiej scenie muzycznej […]

Dodaj komentarz