TĘGIE CHŁOPY – Dansing + Ludwik Zamenhoff dj set

Kapela Tęgie Chłopy kontynuuje tradycje muzyki tanecznej Kielecczyzny w jej autentycznej i niestylizowanej formie. Repertuarem i instrumentarium nawiązuje do najlepszych wzorów – tradycyjnych kapel, ogrywających dawniej wesela i wiejskie zabawy w okolicach Łagowa i Opatowa, kapeli braci Witkowskich z Orłowin, Krakowiaków ze Zbelutki, Antoniego Witkowskiego z Cisowa i wielu innych.

Zapraszamy na „Dansing”, czyli płytowy debiut Tęgich Chłopów! Oraz na prawdziwą potańcówkę!

Zespołowi towarzyszyć będzie Ludwik Zamenhoff ( z zespołu Hańba) z djeskim etno setem.

Kapela występuje w różnych konfiguracjach i rozmiarach, zależnie od sytuacji na parkiecie. Tęgie chłopy zagrają razem z Ludwikiem Zamenhofem (dj set)

Znajdziecie na nim wszystko to, co przyciągnęło nas do muzyki tradycyjnej: prostotę formy, szczerość wypowiedzi, żywiołowość, entuzjazm, taneczność oraz nasz zachwyt nad odkryciem na miarę nowego lądu.Tym odkryciem jest dla nas „muzyka Kielecczyzny” z jej melodycznymi meandrami, rozległą gamą barw i brzmień, muzyka która bywa niezwykle radosna, a czasem niezmiernie żałośliwa.

Największym skarbem okazał się grający z nami na płycie mistrz i nauczyciel, krynica pamięci i wulkan energii, multiinstrumentalista i lider słynnej niegdyś kapeli – STANISŁAW WITKOWSKI.

Kapela braci Witkowskich ogrywała wesela i zabawy taneczne na wschód od Kielc, w okolicach Łagowa i Opatowa. W repertuarze mieli zarówno melodie tradycyjne, nazywane tam „chłopami” bądź „śpiwami”, jak też polki i modne wówczas przeboje – wiejsko-miejskie tanga, walczyki, fokstroty.

Do tego pięknego okresu nawiązuje nasza muzyczna narracja – „Dansing”

Jako Tęgie Chłopy od kilku lat praktykujemy ten repertuar na potańcówkach i zabawach, na wsi i w miastach, w rozbudowanym składzie instrumentalnym (mocna sekcja dęta!).

To muzyka odnaleziona w tradycji, lecz na wskroś aktualna – żywiołowa i nasycona emocjami taneczna nuta grana przez współczesną młodzież.

Zapraszamy do tańca!

Bilety 20 zł w przedsprzedaży, 25 zł w dniu koncertu

 

 

BIO:

Nazwa zespołu jest muzyczną deklaracją: Chłopy grają przede wszystkim kieleckie „chłopy” – trójmiarowe, śpiewne melodie typowe dla wschodniej Kielecczyzny, zwane także „światówkami” lub „śpiwami”.

Tęgie Chłopy chcą grać do tańca tak, żeby „sufit się podnosił” – jak to się ponoć zdarzało na zabawach ogrywanych przez słynną kapelę braci Witkowskich. W podnoszeniu sufitu wydatnie pomaga obecność mocnej sekcji dętej – trąbki, klarnetu.

Kapelę tworzą muzycy zaangażowani w organizację Kieleckiego Taboru Domu Tańca w Sędku koło Łagowa (2013). Większość z nich współtworzy wiele cenionych muzycznych projektów i działań animacyjnych w świecie polskiej muzyki tradycyjnej.

Starając się dotrzeć do najstarszego repertuaru Kielecczyzny, członkowie kapeli przejechali wspólnie setki kilometrów w poszukiwaniu muzykantów i śpiewaczek tego regionu. Wspólnie też spędzali czas na nauce miejscowych melodii, goszcząc zwykle u klarnecisty Stanisława Witkowskiego. Wreszcie – razem grali do tańca na wieczornych zabawach podczas Taboru Kieleckiego. Do Tęgich Chłopów należy również wnuk Stanisława Witkowskiego, młody trębacz Damian Janda, który kontyunuje tym samym rodzinne tradycje muzyczne.

Tęgie Chłopy biorą również udział w wydarzeniu teatralno-muzycznym w reżyserii Darka Błaszczyka „Orszak Weselny-Żałobny Rapsod”, wyprodukowanym przez Polskie Radio.

http://www.polskieradio.pl/8/194/Artykul/1113761,Orszak-weselnyZalobny-rapsod-Zobacz-wideo-z-koncertu-
Elastyczny skład kapeli:

 Stanisław Witkowski, Michał Żak –  klarnet
 Maciej Filipczuk, Michał Maziarz, Macin Żytomirski, Ewa Grochowska – skrzypce
Mateusz Kowalski, Jacek Hałas – akordeon
Szczepan Pospieszalski, Damian Janda – trąbka 
Dorota Murzynowska  – baraban
Maniucha Bikont – śpiew, tuba

 

 

Maniucha Bikont
Śpiewaczka, antropolożka kultury, badaczka współczesnych wspólnot praktykujących wiejską muzykę. W latach 2006–2010 aktorka Teatru Gardzienice. Członkini projektu teatralnego Chór Kobiet. Wokalistka zespołów: Dziczka, Z lasu, Warszawa Wschodnia, Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, wykonujących muzykę tradycyjną in crudo oraz zespołów eksperymentalnych, m. in: Hera, Volno, Tak Tak, Boa Coala, Chór Gębofoniczny. Związana m.in. z Fundacją Muzyka Kresów, Stowarzyszeniem „Dom Tańca”. Stypendystka Ministra Kultury 2013.

Maciej Filipczuk
Skrzypek, uczeń wiejskiego mistrza Kazimierza Mety. W ramach swoich poszukiwań muzycznych skupia się na przekazie bezpośrednim mistrz–uczeń oraz zgłębia tajniki archaicznych form muzycznych Mazowsza. Muzykant grający w formie in crudo do tańca oraz lider i współtwórca wielu projektów artystycznych inspirowanych muzyką tradycyjną. Stypendysta Ministra Kultury w ramach projektów „Mazurek Vulgaris”, „MetaMuzyka” i „Arche Vivum”. Twórca projektu Maciej Filipczuk & goście weselni, stawiającego na spotkanie tu i teraz, i na intensywność muzyki mierzoną ilością potu wyciśniętego z tancerzy.
Związana m.in. z Kapelą Braci Dziobaków z Woli Destymflandzkiej, zespołem Warszawa Wschodnia. Autorka i pomysłodawczyni przedsięwzięć edukacyjnych dotyczących tradycyjnej kultury muzycznej, współpracuje także z wieloma środowiskami związanymi z polską muzyką tradycyjną i kulturą ludową. Uczennica wybitnego skrzypka Jana Gacy z Przystałowic Małych.

Jacek Hałas
Założyciel formacji Reportaż, Bractwo Ubogich, Ket Jo Barat, Muzykanci, Lautari, Kwartet Wiejski, Schola Węgajty. Twórca i uczestnik międzynarodowych projektów artystycznych, teatralnych oraz filmowych (z A3Teatr, Teatr Strefa Ciszy, Teatr Cinema, Tikkun, Xięga, Vandrelyst, Nomadzi Kultury). Zajmuje się tradycjami wędrownych śpiewaków, tańcem korowodowym i wirowym, muzyką tradycyjną Europy wschodniej, działalnością warsztatową i edukacyjną.

Mateusz Kowalski
Bierze udział w wielu projektach muzycznych – jest członkiem kapeli Kowalski/Maziarz/Murzynowska; współpracuje m.in. z Adamem Strugiem, Monodią Polską i Maciejem Filipczukiem. Uczeń Jana Gacy.

Michał Maziarz
Członek kapeli Kowalski/Maziarz/Murzynowska. Pomysłodawca i organizator Taboru Kieleckiego. Współpracuje ze Stowarzyszeniem „Tratwa” (projekty edukacyjne w gminie Rusinów na Radomszczyźnie) oraz Fundacją „Wszystkie Mazurki Świata”. Prezes stowarzyszenia To.pole, które orgaznizuje zabawy taneczne i warsztaty muzyki tradycyjnej w Krakowie. Uczeń Jana Gacy.

Dorota Murzynowska
Gra w kapeli z Mateuszem Kowalskim i Michałem Maziarzem, uczestniczy w projektach związanych z popularyzacją muzyki tradycyjnej in crudo. Związana z ruchem domów tańca w Polsce, organizatorka Taborów, zaangażowana w projekt edukacyjny Wędrowny Uniwersytet Tradycji. Uczennica Jana Gacy.

Szczepan Pospieszalski
Członek zespołu Janusz Prusinowski Trio, współpracuje z Adamem Strugiem (Monodia Polska i Strug Kompania), komponuje (m.in. dla Teatru Gardzienice).Występował także z Arką Noego, Raz Dwa Trzy, Deus Meus.

Michał Żak
Współtworzył zespoły Lautari oraz Adam Strug Kompania i Janusz Prusinowski Trio, z którymi nagrywa i koncertuje. Współpracował też m.in. z Januszem Olejniczakiem, Marcinem Pospieszalskim, Zbigniewem Łowżyłem, Arturem Dutkiewiczem, Grażyną Auguścik, Alimem Qasimovem, Yair Dalalem, Amine i Hamzą M’raihi, zespołami Michała Czachowskiego (Indialucia i Viva Flamenco!), a także z Polskim Radiem i Teatrem Narodowym.

Marcin Żytomirski
Skrzypek, prezes Stowarzyszenia „Dom Tańca”, organizator Taborów oraz zabaw tanecznych w Warszawie. Chętnie jeździ na nauki do wiejskich muzykantów i tancerzy. Jest uczniem Jana Gacy.

 

Dodaj komentarz