Cybulski/Górczyński/Pałosz

Podczas koncertów nastąpi prawykonanie oraz drugie wykonanie kompozycji Krzysztofa Cybulskiego MORPH dofinansowanej ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Informacje o utworze MORPH:

Zaawansowane wykorzystanie live electronics jako narzędzia tworzącego strukturę utworu wydaje się być naturalnym i jednym z ważniejszych kierunków rozwoju muzyki współczesnej. Kompozycja autorstwa Krzysztofa Cybulskiego będzie efektem integracji technologii cyfrowej ze strukturą muzyki, stanowiąc spójne dzieło, zarówno od strony konceptualnej, jak i percepcyjnej.

Kompozycja na klarnet basowy, wiolonczelę i live electronics jest kolejnym krokiem autora w stronę pogłębiania integracji live electronics z pozostałymi elementami kompozycji. Punktem wyjścia jest zjawisko tonów kombinacyjnych, wykorzystywane już do celów muzycznych np. przez Clarence’a Barlowa.

Pierwsze próby automatycznego tworzenia trzeciego, środkowego głosu w oparciu o zjawiska akustyczne zachodzące między liniami melodycznymi dwóch instrumentów, Cybulski podjął w swojej kompozycji „ABBBEEEIKKR” z 2013 roku (powstałej dzięki dofinansowaniu z programu „Zamówienia kompozytorskie” w 2013 r.). Planowany utwór rozwija tę ideę, czyniąc z niej centralny element kompozycji.

Kompozycja eksplorować będzie różne formy muzycznego dialogu między wiolonczelą a klarnetem basowym, uzupełniane trzecim głosem, generowanym w czasie rzeczywistym przez oprogramowanie (napisane specjalnie do tego celu przez kompozytora). Ów trzeci głos będzie pełnił rolę „mediatora” pomiędzy wiolonczelą a klarnetem basowym.

Przygotowania do prawykonania będą kolejną okazją do współpracy Krzysztofa Cybulskiego z wybitnymi instrumentalistami: wiolonczelistą Mikołajem Pałoszem oraz klarnecistą Michałem Górczyńskim. Z oboma muzykami kompozytor miał już okazję współpracować przy swoim projekcie muzyczno-technologicznym „Spectral Score”

Z Mikołajem Pałoszem również podczas prawykonania kompozycji ABBBEEEIKRR

oraz w eksperymentalnym trio, współtworzonym z kompozytorem Sławomirem Wojciechowskim.

 

KRZYSZTOF CYBULSKI  – MAŁY KONTRABAS, KOMPUTER

MICHAŁ GÓRCZYŃSKI – KLARNET BASOWY

MIKOŁAJ PAŁOSZ – WIOLONCZELA

 

Wstęp wolny

 

PROGRAM KONCERTU: 

1. Krzysztof Cybulski – utwór solo na mały kontrabas i komputer

2. Mikołaj Pałosz – „Pretudes” – cykl utworów na wiolonczelę solo

3. Cybulski, Górczyński, Pałosz – improwizowany utwór, na wiolonczelę, klarnet basowy, mały kontrabas i feedback synth

4. Cybulski, Górczyński, Pałosz – prawykonanie utworu Krzysztofa Cybulskiego na  wiolonczelę, klarnet basowy i komputer

 

 

Biogramy wykonawców:

KRZYSZTOF CYBULSKI – kompozytor i twórca muzyki elektroakustycznej, basista, twórca oprogramowania muzycznego, interaktywnych obiektów i instalacji. Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w zakresie kompozycji i aranżacji jazzowej. Współzałożyciel artystycznej grupy nowomediowej panGenerator. Trzykrotny półfinalista (w tym raz zakwalifikowany do finału) prestiżowego konkursu Margaret Guthman Musical Instrument Competition na Georgia Institute of Technology w USA. Basista zespołu Lomi Lomi związanego z wytwórnią Lado ABC. Współpracował ponadto m. in. z takimi twórcami, jak Krzysztof Knittel (Warszawska Jesień 2015), Anna Zaradny (Instalakcje 4), Sławomir Wojciechowski (Warszawska Jesień 2014, Ad Libitum 2015). Twórca projektu muzyczno-technologicznego Spectral Score prezentowanego m. in. na Biennale WRO 2015, festiwalu Kultura 2.0 w 2013 r. oraz w audycji „Bita godzina” w pr. II Polskiego Radia. Dwukrotny beneficjent programu Instytutu Muzyki i Tańca „Zamówienia Kompozytorskie (w 2013 i 2015 r.).

MICHAŁ GÓRCZYŃSKI (1977) jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina. Od 1998 roku zajmuje się pisaniem muzyki na różne składy instrumentalne oraz muzyki do teatru. Czynnie zajmuje się improwizacją i interpretacją muzyki współczesnej. Występował jako solista z takimi zespołami jak: de Ereprijs, Kwartet Śląski, Orkiestra „Aukso”, Filharmonia Podlaska. Uczestniczył w Międzynarodowych Kursach Muzyki Współczesnej w Darmstadt gdzie prezentował swoje autorskie techniki wykonawcze na klarnecie basowym. Od 2002 roku współtworzy zespół „Kwartludium” specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej. Od 2008 roku pracuje nad poszerzaniem możliwości brzmieniowych klarnetu inspirując się beatboxem. Twórca pojęcia „edukacja komponowana” (www.edukacjakomponowana.pl).

MIKOLAJ PAŁOSZ – jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w klasie Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera, specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej i awangardowej, jest także improwizatorem. Jest zdobywcą nagród na konkursach muzycznych w tym Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego w Krakowie oraz Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Występował m.in na festiwalach Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, w serii Portrety Kompozytorów organizowanym przez ZKP. W latach 19982-008 był członkiem zespołu wiolonczelowego Conjunto Ibérico, z siedzibą w Holandii, z którym koncertował w Europie, Brazylii, Meksyku i USA. Jest stałym członkiem Warszawskiej Grupy Cellonet pod kierunkiem Andrzeja Bauera. Współpracuje z zespołem Kwartludium. Jego solowa płyta Cellovator DUX 0628 sponsorowana ze środków stypendium Ministra Kultury w programie Młoda Polska z kompozycjami współczesnymi i improwizacjami ukazała się w 2008 r. Mikołaj Pałosz był jurorem na VIII Międzynarodowym Konkursie im. W.
Lutosławskiego w Warszawie w 2011 r. Jego ostatnie dokonania twórcze w 2012 roku to autorski projekt audiowizualny Dłubak Soundsystem, współfinansowany przez M. st. Warszawę, który miał premierę podczas festiwalu Warszawska Jesień w 2012 i zbiór utworów na wiolonczelę solo Pretudes powstały przy wsparciu stypendium Ministra Kultury

Dodaj komentarz